Hoe verzorg je een aardbeienplant?

Telkens als hij buiten staat gaat hij binnen een uur hangen. Hij krijgt elke dag water en staat ook niet volop in de zon, die is nog niet echt aanwezig in nederland. Als hij binnen blinft knapt hij weer op

6 jaar geleden
in: Tuin
12.1K

Antwoorden (1)

Zet de plant buiten. Zonder zonlicht krijg je veel blad, maar geen bloemen, geen bestuiving en dus ook geen aardbeien. Aardbeienplanten zijn goed winterhard en kunnen gewoon het hele jaar buiten blijven. 's Winters sterft het bovengrondse deel (gedeeltelijk) af, in het voorjaar loopt het opnieuw uit. Alleen aan de nieuwe uitlopers komen vruchten. Een plant 's winters binnen houden om afsterven - en daarmee opnieuw uitlopen - te voorkomen, is dus geen goed idee.

De worteltjes hebben zand nodig, maar niet overdreven veel voeding. Mijn aardbeienplanten staan al jaren in droge zandgrond, zonder mest of iets, en doen het perfect. Ook in een pot met potgrond gaat prima.

Alleen bij langdurige droogte geef ik water, liever 1 of 2 keer per week veel water dan elke dag een beetje. Staat de plant in een pot, zorg dan dat er een gat onderin zit, zodat het teveel aan water weg kan lopen. Hydrokorrels onderin helpt ook.

Als de wortels dagelijks in water of te vochtige grond staan, gaan ze rotten. Daar wordt de plant slap van. In droge of licht-vochtige grond herstellen de wortels zich wel weer snel.

Dus: plant naar buiten en buiten laten staan. Accepteer dat een paar blaadjes wat slap gaan hangen bij de overgang van binnen naar buiten. Dat trekt vanzelf weer bij. Als er een paar blaadjes verdrogen (of juist verschimmelen) dan knip je die gewoon af. Dat is een heel natuurlijk proces bij planten.
Inekez1