Moet je verse uien (zo uit de grond) eerst laten drogen, of kun je ze gelijk gebruiken?

En moet ik ze bewaren met of zonder het loof.

Toegevoegd na 4 uur:
Heb het gelijk in praktijk gebracht. Zie het resultaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
32.2K

Het beste antwoord

Uien die in augustus nog groen loof hebben, kun je 'knakken' (platleggen van het blad) om de rijping te bevorderen.

Je kunt verse ui meteen gebruiken, maar je kunt ze niet zo maar in een bak gooien om te bewaren.

Droog de uien goed na de oogst door ze op te trekken en beschut te leggen.
Wij hadden altijd een soort hangmat, een net in de schuur hangen en daar lagen de uien op.
Dan kan het loof er voor het grootste deel af.

Wat ook kan:
Maak daarna een 'uienvlecht' en hang die op een droge plek.

Zo'n vlecht beginnen we door een drietal grote uien samen te binden aan het einde van een touw (1). Daarna voegen we steeds uien toe, door het loof een slag om het touw te draaien (2). De ui gaat over het loof heen, en wordt dan wat aangedrukt. Daarna snoeien we het loof (4).

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.marechal.be/nl/gidsen-en-brochures/infobrochures/de-grote-groenten-special/wortelgewassen/ui-ajuin/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een plus van mij,is ook decoratief zo n uienvlecht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb het gelijk uitgeprobeerd en zie het resultaat. Bedankt voor de tip: staat inderdaad heel leuk. Moet ik ze buiten bewaren of binnen? Dat vroeg ik me af, want jouw foto is buiten genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met dit natte weer zou ik ze binnen hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het andere antwoord was ook goed, maar die van jou origineler.

Andere antwoorden (1)

Laat ze eerst ter plaatse op het land liggen, waar je ze er hebt uitgetrokken ( enkele weken)
Bij droog weer verzamelen, het loof is dan verdord.
Door het buiten laten liggen, ontstaat er een harde schil, waardoor je de uien lang kan bewaren.
Maar natuurlijk kan je ze vers ook uitstekend eten.

Toegevoegd na 7 uur:
Hier in het zeeuwse, worden binnenkort de eerste uien geoogst, eerst de plantuien, later de zaaiuien.
Deze uien liggen op het land in weer en wind, vaak voor maanden als het te nat is.
Daar kunnen ze heel goed tegen.
Ze zullen nooit rotten.
Als ze maar voor de eerste vorst van het land zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het allebei aan het uitproberen. Ik heb een streng gemaakt en er liggen enkele op het land. Bedankt voor je reactie.