Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke dieren/insecten mag je (legaal) om het leven brengen?

Ik sla regelmatig een vlieg of spin dood dus ik vroeg me af welke dieren je legaal mag doodslaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Van dieren: vissen en andere zeedieren. Als die soort niet met uitsterven bedreigd is, mag je er alles mee doen: hengelen,levend koken, levend opensnijden etc....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag er geen sex mee hebben of tijdens welzijn slachten. Ook mag je niet naar de sloot lopen om een paar eenden neer te knallen... -
Rieneke1
11 jaar geleden
van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hier niks gegeven, maar ben wel benieuwd naar de motivering van rieneke voor de plus ;-)
vliegen of spinnen daar is geen wetgeving over, dat zou ook moeilijk te handhaven zijn.
je eigen huisdier mag je volgens de wet doden, maar wel zo goed als pijnloos.
andermans dieren om het leven brengen is bestrafbaar als zijnde beschadiging van iemands bezit.
.
(Lees meer...)
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt. dieren zijn voor de wet voorwerpen, of als ze van iemand zijn bezit
Muizen, ratten, mollen en de meeste insecten. Ook denk ik dat als je hier een tijger of leeuw tegen het lijf loopt die je aanvalt, je mag "proberen" ze dood te slaan uit zelfverdediging.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel soorten dieren in ons land hebben een beschermende status, zoals b.v.alle soorten amphibiën.
Daar mag je niets aan doen, niet eens oppakken
Maar ook veel planten en paddestoelen.
Van insecten is me niets bekend.
Verder zijn er een woud van regels in ons land.
Vrijwel overal is een vergunning of ontheffing voor nodig.
Ook moet het dier je eigendom zijn.
Dat wordt dan al heel moeilijk als het een wild dier is.
Niemand zal je horen als je in je tuin een rat dood maakt, maar is het toevallig de weggelopen tamme rat van de buurjongen, heb je wel een probleem.
Je mag ook niet zo maar een vreemde kat in je tuin dood schieten, of de reiger die bij je vijver staat.
De kauwtjes die laag overvliegen.
Dan heb je weer allelei soorten papieren voor nodig.
Nee, legaal dieren om het leven brengen, behalve ratten en muizen, kan niet zo maar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij om op te eten? :) Verder een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je ook papieren voor nodig, nou ja, je kip en konijn niet natuurlijk, maar heb je een hobbyvarken of een schaap weer wel.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding