Petunia verzorgen ? Hoeveel water/ mest ? Wanneer? en Zon / schaduw?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
39.6K

Antwoorden (3)

zonnig, vochtig, en wekelijks voeding.
succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Petunia's houden niet van natte voeten, maar ook niet van droogte. Elke dag controleren, ik geef de planten meestal 's avonds water, maar als 's morgens je beter uit komt kan dit ook. Wel moet je dan opletten dat je geen water op de bladeren en bloemen laat liggen, je kunt dan zonnebrand krijgen. De droogte van de grond bepaald de hoeveelheid water die je moet geven. Ook als het geregend heeft moet je even controleren, het kan zijn dat je petunia's te nat staan of toch nog te droog zijn. Als de aarde ietwat vochtig is, heeft de plant het prima naar de zin.
Als je een petunia in de schaduw plaatst kan dit prima, maar de plant blijft dan wel achter in de groei.
Een petunia houdt van veel mest. Zelf geef ik eens per maand een a twee eetlepels koemest korrels voor het water geven. Maar je kunt ook een vloeibare mest gebruiken. Volg daar de gebruiksaanwijzing van de verpakking. Meestal is dat eens in de twee weken.
Belangrijk is dat je de uitgebloeide bloemen verwijderd. Deze kleven wel, maar het verwijderen zorgt voor een uitbundiger bloei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De petunia is naast de geranium een van de meest geliefde balkonplanten doordat ze enorm
rijk bloeien en in zoveel verschillende kleuren verkrijgbaar zijn De talrijke trechtervormige
bloemen bedekken bijna de gehele plant. De petunia bloeit van mei tot aan de eerste vorst.
Er zijn talrijke soorten die zich in zowel kleur als vorm kunnen verschillen. Tevens zijn er
zowel hangende als staande soorten. De stengels van de hangende soorten kunnen bij goede
verzorging erg lang worden. Petunia’s zijn bijzonder robuust. Omdat ze erg snel groeien en
veel bloemen hebben moet u tijdens de bloei regelmatig plantenvoedsel in het gietwater
gebruiken. Verder heeft de plant een goed doorlaatbare bodem en veel water nodig.

Standplaats/verzorging:

In de volle zon zal de petunia rijk bloeien. Knip uitgebloeide
bloemen regelmatig weg zodat de petunia nog meer bloemknoppen kan maken. Hangpetunias
zijn uitermate geschikt voor hanging baskets en balkonbakken. Bij hangplanten is het
belangrijk dat ze op een beschutte plek staan en dat het water uit de pot kan weglopen. “Natte
voeten” vermijden!

Water: De petunia heeft veel water nodig. Om natte voeten te voorkomen kan met het
beste een laagje kiezelstenen onderin de bloembakken leggen.

Bemesting: Het is belangrijk, vooral in de groeifase in het voorjaar om regelmatig te
bemesten. Het beste 1 tot 2x per week met plantenvoeding.

Toegevoegd na 35 seconden:
http://www.baldur-nederland.nl/nlmedia/Petunien.pdf