hoe laat je klimplanten tegen een paal op groeien?

ik ben een mooie pergola aan het bouwen, maar vraag me af hoe ik de clematis, blauwe regen, kamperfoelie, en passiebloem kan helpen tegen de best wel gladde palen op te klimmen.
denk zelf aan een touwtje rondom binden na elke de halve meter

Toegevoegd na 8 minuten:
de planten zijn inmiddels al ongeveer 80 cm hoog, doordat ik ze eerst aan een zigzaghekje vast had gemaakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
16.4K

Het beste antwoord

Blauwe regen is zo'n goede klimmer dat hij geen problemen zal hebben met een gladde paal, de overige planten kun je een handje helpen door ze met een groen ijzerdraadje omhoog te helpen. Inderdaad, om de zoveel centimeter vastmaken en er rekening mee houden dat ze nog groeien in de breedte (zodat je ze niet wurgt).
Ook kun je een stukje kippengaas of dubbeltjesgaas om je paal heen doen om te zorgen dat ze meer grip hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat ik kippengaas aan de achterkant doe. een dunne strook

Andere antwoorden (4)

als het klimplanten zijn, zou ik als ik jou wat een paar lang dunne prikdingen, die er uit zien als een vergrote saté prikker, maar dan heel lang, of een ijzerdraadje kan ook, die zet je vlak naast (1 cm?) de klimplant in de grond, en dan gaat hij via het stokje of ijzerdraadje omhoog klimmen, je moet natuurlijk wél het stokje tegen de want aan zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de Borenbond of bouwmarkt en haal een PLASTIC rooster, zijn er in het groen en wit. Die om de paal doen.

Toegevoegd na 24 seconden:
rooster/MAT
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het zo zonde van die mooie nieuwe palen om er gaas omheen te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar die zie je straks toch niet meer als het begroeit is. Plastic roest niet en vergaat ook niet zo snel als touw.
wat ik zelf altijd doe, ik ga bij een bouwmarkt om installatiedraad, het zelfs draad dat in huis gebruikt wordt om de electriciteit aan te leggen, ik kies dan voor de kleur zwart of bruin.
Dit draad is geplastificeerd, waardoor het niet in de planten snijdt.
Hierna sla ik enkele spijkers van beneden naar de bovenkant van de paal en span draad van de onderste spijker tot de bovenste.
De draad moet niet tegen de paal aan zitten, maar een stukje er van af ( paar centiemeter)
Tegen deze draden aan , kan je prima de planten aanbinden.
het draad roest niet en gaat velen tientallen jaren mee, langer dan de palen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De min is me -weer eens- een raadsel, plus van mij +
De genoemde klimmers grijpen vanzelf om de palen van de pergola en hebben hierbij eigenlijk weinig hulp nodig. Wil je ze toch een bepaalde richting geven dan kun je tijdelijk met een dun draadje de plant helpen. Na verloop van enige tijd is het draadje overbodig en zal rot worden en weer verdwijnen.