Ik heb een grote apenboom (+8m) en wil deze graag stekken. Hoe dit te doen?

Apenboom, slangenden, geef het een naam.

Ik zou graag wat stekken van deze boom hebben. Hoe kan ik dit het best aanpakken en in welke periode?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
10.8K

Het beste antwoord

De slangenden is een overblijfsel uit de evolutie van heel lang geleden.
Het is geen echte loofboom, maar ook geen conifeer.
Wel komen er een soort kegels aan, waar zaad in zit.
Dit zaad kan je zaaien.
Stekken kan ook, maar dat is met de meeste coniferen even een weetje.
Alleen de takken in de top, groeien naar boven, daat moet je de stekken van daan halen.
Neem je stekken van de onderkant, dat zijn de takken die horizontaal groeien, dan zullen de stekken daar vandaan, de rest van hun leven ook horizontaal groeien!
Ze zijn als het waren 'geprogrammeerd' om zo te groeien.
Goede stekken boven uit een 8 m. hoge slangenden te knippen is vrijwel onmogelijk.
Ga je stekken, neem dan stekpoeder voor houtachtige gewassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha dat klinkt inderdaad als een "mission impossible" De kegels overigens zitten ook vrij hoog. Welke periode laat hij zijn zaden vallen? Wellicht kan ik ze van de grond rapen. Goed om te weten dat een tak van beneden "plukken" geen optie is. Lukt het me eventueel wel om een "stek"te krijgen zet ik deze dan in potgrond en strooi ik er wat stekpoeder bovenop? (op de grond! haha) Bedankt voor je duidelijke antwoord Ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik me goed herinner zijn de zaden ergens in het begin van de winter rijp, maar weet dat niet zeker.
Bij de coniferen zie je wat dat betreft, heel veel verschillen.
Wil je stekken, dan doop je de onderkant in de stekpoeder, maak een flink gat in de grond ( porgrond) en plaats de stek hier voorzichtig in, zonder de stekpoeder er af te stoten. Maar je kan toch de boom inklimmen om een stek uit de top te knippen? ;-)))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even meer informatie, was even wezen snuffelen op internet
De meeste bomen zijn of mannelijk, of vrouwelijk, dat betekent dat aan de mannelijke boom enigzins ovale bollen aan komen, zonder zaad natuurlijk en aan de vrouwelijke bomen ronde bollen, met zaden.
Gek genoeg bestaan er soms ook bomen die zowel mannelijk als vrouwelijk zijn!
Prachtig voorbeeld hoe het in de evolutie gaat, gewoon uit proberen, wat het beste bevalt.
Deze boom is daar al 150.000.000 jaar mee bezig!
Hij weet nog steeds niet, welke kant hij op moet.

Andere antwoorden (2)

je hebt het over de araucaria araucana.
deze conifeer kan je niet goed stekken.
je kan hem wel in het voorjaar vermeerderen uit zaad.
Bronnen:
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zaden heb ik helaas nog niet ontdekt :) Bedankt Rien!
Heb je een vrouwtjes boom en heeft die zaadbollen dan spatten deze op een gegeven moment uit elkaar en daar zitten dan meestal enkele zaden die je dan kan gebruiken.
Momenteel heb ik ongeveer dertig van die zaden.
Van enkele jaren terug heb ik 3 boompjes op gekweekt, die zijn nu rond de 50cm.
een jaar geleden
Tipei
een jaar geleden
Robert, hoe plant je de zaden?