betreft; coniferen. Deze zien er niet uit. Kale plekken en bruine takken. is hier nog wat aan te doen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.2K

Het beste antwoord

Coniferen groeien het liefst op zure grond, hierdoor is veel grond, zeker de kleigrond, ongeschikt voor coniferen.
Ze zullen niet direct dood gaan, maar groeien slecht en worden snel bruin.
Ook zijn er in de afgelopen jaren, regelmatig zeer droge peroden geweest, van velen weken geen regen.
Hierdoor stonden veel coniferen te droog, maar de gevolgen daarvan zie je pas na maanden.
Ook werken veel coniferen als een paraplu en houden veel regenwater tegen.
Als er na een te droge periode het weer gaat regenen, blijft het vaak nog weken lang, soms zelfs maandenlang ,te droog onder de conifeer, gevolg, veel bruine plekken en dode takken.
Dus zolang je niet weet, wat de echte oorzaak is van de bruine plekken, kan je er ook niets aan doen.
Staan ze op de kleigrond, dan kan je ze maar beter rooien.
Bladhoudende heesters groeien er beter.
De conifeer Leylandii en de Taxus, willen nog wel eens opnieuw uitlopen, na het wegsnoeien van dode takken, andere soorten doen dat nauwelijks of nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vrij weinig, lijkt ziekte, wat deze planten betreft, eruittrekken als het kan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat bruin is wordt echt niet meer groen!
Wat nog wel mogelijk is, is dat er soms nog gezonde takken tussen zitten, die kunnen nog wel uitgroeien. Dit kan jaren kosten. en dan heb je een conifeer die raar uit model is gegroeid.
Ik zou de conifeer er uit halen als de kale plekken te groot zijn in verhouding tot de rest.