Moet je een Taxus boom snoeien?

Ik heb twee taxus bomen staan in mijn tuin, nu zijn ze zo mooi "wollig "zo omschrijf ik het maar, lijken wel sparrenbomen, maar is het toch beter om ze kort te snoeien,? de takken dus.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

De meeste mensen kennen de coniferen als tuinplanten, waar je een haag van kan maken en als achtergrond voor de tuin.
Maar alle coniferen zijn bomen, die tientallen meters hoog kunnen worden, sommige zelfs meer dan 100 m!( niet in ons land)
Een Taxus is ook een boom en wel een die zeer oud kan worden en ruim 20 m. hoog en 6 m. breed.
Daar zijn de meeste tuinen niet op berekend, dus gaat met knippen en snoeien.
Hierdoor worden ze kunstmatig klein gehouden.
Maar echt nodig is het dus niet.
Een ongesnoeide taxusboom, wordt uiteindelijk een sierlijke boom, met afhangende takken en een dikke stam.
Leuk te vermelden is dat deze venijnboom ( Taxus) wel 2000 jaar oud kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel eddijst, zoals altijd een goed antwoord.
Ik vind namelijk zelf de afhangende takken mooier.
Ze staan als sier. twee grote achter in mijn tuin met een spiegel en mooi wit tuinbeeld als blikvanger.
Dus ik wilde dat graag zo laten, maar een tuinman zei dat dat wel moest vandaar mijn vraag hierover.
Dus ik laat het maar zo.vind ik sierlijker staan
thank you
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nogmaals dit is het antwoord wat duidelijkheid geeft.
Bedankt

Andere antwoorden (1)

om een taxus mooi te houden is het raadzaam te snoeien, al zou je alleen de puntjes maar bijwerken.
het is nu de goede tijd ervoor.
een seizoen het snoeien eens overslaan is echter ook geen ramp.
Rieneke1