Hoe zien de zaad dragende bloemen van gras eruit.

Dan bedoel ik de manier dat gras zaadjes afgeeft.

Toegevoegd na 32 minuten:
En hoe en wanneer zijn deze rijp om zelf weer gras te worden, ik heb een hoop van deze plantjes zoals op de foto's en wil deze gebruiken om andere wat kale plekken te zaaien

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
10.7K

Antwoorden (5)

meestal zijn het een soort halmpjes, net als graan, de zaadjes worden door de wind weggeblazen of door insecten meegenomen.
Op de link staan veel foto's
11 jaar geleden
Hier krijg je een aardige indruk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bloemen van grassen zijn klein en onopvallend. Ze hebben geen mooie kleuren en lekkere geuren. Hun meeldraden en stampers hangen buiten de bloem (andere bloemen hebben die stampers en meeldraden juist meer verstopt in de bloem zitten). Dat komt omdat gras geen insecten hoeft te lokken voor de bestuiving, maar de wind helpt bij het bestuiven. Dus de stampers en meeldraden hangen buiten de bloemen zodat de wind er goed bij kan. Omdat het natuurlijk niet zeker is of de wind een stuifmeelkorrel van het ene bloemetje naar het andere blaast, maakt gras héél veel stuifmeel. Zo is de kans groter dat in ieder geval een aantal stuifmeelkorrels op de stamper van een ander bloemetje terechtkomen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Grassen zorgen ervoor dat hun zaden op het juiste moment ontkiemen. Meestal gebeurt dat niet direct, maar nadat aan een ‘voorgeschreven programma’ is voldaan: sommige soorten kiemen in koel weer, maar alleen als er een periode van hoge temperatuur aan vooraf is gegaan (dus in de herfst). Andere juist na een koude periode, dus in het voorjaar. Er zijn soorten die alleen in het donker kiemen, maar pas bij een bepaalde afwisseling van warmte en koude. Deze zullen meestal kiemen als de plek waar ze onder de grond terecht gekomen zijn kaal is geworden (een plantendek houdt de temperatuur vrij constant). Dit zijn soorten die opkomen waar een kaal stuk grond is ontstaan. Dergelijke zaden kunnen vaak vele jaren kiemkrachtig blijven.

Hoe lang het gaat duren is derhalve niet te voorspellen.
Amadea
11 jaar geleden
In iedere niet gemaaide berm zie je momenteel gras bloeien in de vorm van lange of korte aren of pluimen, al naar gelang van de soort..
Na de bloei word er zaad gevormd.
Ergens in Juli wordt dat uitgebloeide gras geelachtig en wordt het geoogst.
Hierbij wordt het hooi van het zaad gescheiden.
Bijna alle grassoorten zijn niet geschikt voor het gazon!
Dit zijn speciaal geselecteerde soorten gras.
Een normaal gazon bestaat uit verschillende soorten gras.

Toegevoegd na 2 minuten:
Veel wilde grassen bestaan uit eenjarig tuintjesgras, dat ongeschikt is voor een gazon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je nu (gazon)gras hebt en daar zaad van wilt winnen om dat te gebruiken om kale plekken in te zaaien, dan zul je een stuk gazon niet moeten maaien. Dan wordt het gras daar hoog, komt in bloei en krijgt zaad.
Maar: graszaad voor een gazon is altijd een mix van diverse soorten gras. De kans bestaat dat daarvan maar een paar hoog worden en zaad gaan zetten - dus dan heb je al een selectie in je zelf geoogste zaad, dat afwijkt van het omringende gras.
Het is eenvoudiger om een klein pakje gazonzaad te kopen bij een tuinwinkel.
Als je ergens een mooi gras ziet bloeien en dat wil je precies zo in je tuin, dan kun je kijken of het al wat verkleurt bij de bloemetjes. Dan kun je met je hand van onder naar boven langs de steel gaan (oppassen, sommige grassoorten zijn scherp) en als de zaden rijp zijn, vallen ze in je hand. Die zaden kun je dan gelijk zaaien - woel de grond op de kale plekken een beetje open, zaai het zaad niet te dicht opeen, dek het toe met een miniem laagje aarde en geef het water. Zorg dat het niet volkomen uitdroogt.
Als je 'wild' graszaad oogst en je wilt het in je tuin zaaien, let er dan wel op dat de omstandigheden ongeveer gelijk zijn: gras dat in een zanderige droge berm groeit, zal het niet doen in vochtige schaduw bijvoorbeeld.
Als je een pakje gazonzaad koopt, heb je ook de keuze uit 'siergras', 'speelgras' (meer bestand tegen ravottende kinderen bijvoorbeeld), 'schaduwgazon' (voor gras dat in de schaduw ook nog goed groeit).