Moet ik nu wel of niet mijn hortensia's snoeien voor de winter en zo ja, tot hoever?

Op internet is er zoveel tegenstrijdige informatie, wat zijn de voors en tegens van snoeien in voorjaar of juist in najaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

De meeste soorten hortensia's zijn niet bestand tegen een strenge winter, dus NOOIT voor de winter snoeien!
Maar er zijn veel soorten hortensia's, die allemaal verschillend worden gesnoeid!
Er zijn zelfs klimhortensia's.
Bijna zeker heb je het over de gewone hortentia, laat daar alles voor de winter aan zitten, ook de oude bloemen en pas na half maart ga je deze soort snoeien, doe je het eerder, dan kan de vorst hem mogelijk totaan de grond dood vriezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat hangt af van het soort hortensia, sommigen snoei je in de zomer na de bloei, anderen in het voorjaar. Dus wat ook de soort is; momenteel worden hortensia's niet gesnoeid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een hortensia kun je in het najaar en/of in het voorjaar snoeien.
Verwacht je een strenge winter, dan kun je hem in het najaar minder ver insnoeien.
Is de strenge winter voorbij, dan kun je de bevroren stukjes van de takken alsnog verder wegsnoeien, of zover als jij wilde.
Te kort teruggesnoeide planten, dus ook hortensia's, kunnen in een strenge winter te ver invriezen in de uiteinden van de takken en dood vriezen.
Bekijk ook of het een snel groeiende plant is of niet.
Hoe winterhard de plant is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Planten MOET je niet snoeien. Dat is je eigen keus.
Zelf vind ik een plant het mooist in zijn natuurlijke vorm.
Niet snoeien dus.
10 jaar geleden
Zelf haal ik nu de uitgebloeide bloemen er uit
De rest snoei ik na de winter