Kun je een bamboe planten tussen tegels?

Ik heb een woekerende bamboe. Die wil ik graag planten op mij terras. Nu wil ik een aantal tegels, ongever 2m2, weghalen en daar de bamboe planten. In een vierkant vorm, dus aan alle kanten wel tegels. Kan dit? De bamboe kan dan toch niet verder woekeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

Bijna de meeste bamboe soorten kunnen na enkele jaren gaan woekeren, dat houden de tegels niet tegen, hooguit kruipen de uitlopers alleen nog maar verder.
Wel kan je een wortelscherm plaatsen.
Dat is een dunne kunststofplaat ( P.E. ) die 81 cm. diep, vertikaal de grond in gaat, een stukje overlappen en de bamboe kan geen kant meer op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bamboe woekert enorm, ook onder tegels nar het eerste het beste gat. Doet er misschien iets langer over, maar komen zal hij
11 jaar geleden
Als die omliggende tegels in het zand liggen groeien de wortels daar gewoon onder. En de scheuten drukken je tegels omhoog. Je kunt proberen worteldoek in een kuil te leggen, die vul je op met aarde, en daarin plant je de bamboe. Ik vrees echter (vragen bij het tuincentrum) dat bamboe daar ook dwars doorheen groeit.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, inderdaad, worteldoek houdt de bamboe niet tegen.
Bamboe zal ten alle tijden onder de de bestrating door wortelen en hoogst waarschijnlijk ergens anders in de tuin of zelfs tussen de bestrating weer boven komen.

Dus vermijd deze actie. Het verwijderen van een woekerende bamboe is een drama.

Het toepassen van een dergelijke P.E. plaat is zeker aan te raden echter blijkt in de praktijk dat het niet volledig naar behoren werkt. Sommige bamboe soorten zijn in staat om er onderdoor te wortelen of om de sluiting van de plaat weer open te duwen. Bij het plaatsen van een P.E. plaat zorg dan dat deze tot aan het grondniveau zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem het zekere voor het onzekere en doe worteldoek op de bodem, maar zo zodat ook boven de grond worteldoek ligt, zet je bamboe erin, gooi er aarde overheen, zorg dat er geen aarde of zand op het bovenaardse doek ligt om e voorkomen dat er toch wortels die kant op groeien en strooi er decoratieve steentjes op of iets wat mooi is op het doek zelf (waar dus géén aarde op ligt).

Op die manier weet je zeker dat je bamboe niet woekert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom zet je hem niet gewoon in een heeeeele grote kuip.
Net zo mooi.en overal van af........heb ik .een paar bijelkaar nog mooier.af en toe wat bemesten of nieuwe aarde erbij en klaar ben je......!