als ik graszoden leg ipv gras zaaien, win ik dan tijd?

: kan ik dan eerder van mijn gazon genieten als in: de kleine die er op kan spelen en ik erop lopen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

Ja, je wint veel tijd,als je gaat zaaien kan je er voorlopig niet op lopen voor het zaad gras is ben je wel een poosje verder(toch minimaal 6 weken)als je gras zoden legt,dan moeten ze ook wel even wortelen,maar daar kan je ,je kind veel eerder op laten spelen.
Suc6 er mee

Toegevoegd na 1 minuut:
En weetje, je zit gelijk harstikke netjes met gras zoden.
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe lang moet dat wortelen dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt niet gelijk op zoden lopen, tenzij je de bedoeling hebt ze gelijk kapot te krijgen en na een paar weken gele dode gekrompen zoden in je tuin te hebben.
burgos
11 jaar geleden
Is dat met zaaien anders ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Je wint niet 'veel' tijd, wel iets. En het is niet veel makkelijker, in tegenstelling tot wat veel mensen denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als de ondergrond goed is (onkruidvrij, gelijkmatig vast) en je drukt dezoden goed aan, geeft voldoende water, win je zeker tijd en het is meteen mooi. je moet er de eerste week (2 weken) niet te veel op lopen, maar graszaad duurt zeker 6 weken voor het beloopbaar is. en is kwetsbaarder.

Andere antwoorden (4)

Absoluut! En, vogels lusten eigenlijk geen zoden. Wèl graszaad...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt wel iets sneller van je gazon gebruikmaken. Bedenk wel dat zoden duurder zijn, niet minder werk zijn dan zaaien, dat je hoe dan ook eerst een tijdje van het gras af zult moeten blijven zodat de zoden netjes vastgroeien, dat je zeker met dit weer flink zult moeten sproeien (komende week zou het beter grasweer moeten zijn: koeler en meer kans op buien), en dat je vaak alsnog 'naadjes' tussen de zoden in moet zaaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe lang moet je er nog vanaf blijven dan en hoeveel kwaad kan dat/waarom is dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zoden moeten vastgroeien. Ga je er gelijk op lopen, dan beschadigen de verse wortels en krijg je kale plekken of deuken. Beetje zonde van het geld dat je dan gespendeerd hebt, en de moeite.
Dat vastgroeien duurt een paar weken, en al die tijd moet je zorgen dat het gras minimaal 2 keer per dag goed nat wordt (dus sproeien als het niet regent).
Graszoden leggen is geen kwestie van even uitrollen en klaar. Je moet de grond goed voorbereiden, de zoden zeer zorgvuldig leggen en daarna flink vertroetelen.
burgos
11 jaar geleden
Is dat met zaaien anders??
burgos
11 jaar geleden
Naatjes zaaien,daar heb ik echt nog nooit van gehoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn reactie bij jou burgos.
Als je zoden gaat leggen, bedenk dan wel dat je graszoden nog moeten vastgroeien aan de grond en dat als jij erop gaat lopen en je kind erop gaat spelen je vreemde bobbels en indrukken kan gaan krijgen op je grasveld. Het beste is om toch nog een paar weken te wachten voor je er intensief gebruik van maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gras zaaien;
Komt op na 10 dagen ( bij goed weer)
1e keer maaien na 3 weken.
Daarna iedere week( bij goed weer en geen droogte)
Na twee maanden kan het voorzichtig belopen worden.

Graszoden leggen;
gaan groeien na 10 dagen ( bij goed weer)
1e keer maaien na 2 weken
Hierna is het normaal te belopen ( spelen)

Andere voordelen behalve veel tijdwinst, je begint met een onkruidvrij gazon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ed maar een nadeel en dat is dat graszoden niet zo sterk zijn dan gewoon gezaaid gazon .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat is wel zo, je moet ze wat meer vertroetelen ( water geven) en met de eerste keer maaien voorzichtig draaien.