Is er nog hoop voor mijn roos?

Ik heb een roos geplant in de tuin. Toen ik het uit het potje haalde, is het onderste gedeelte van de wortels eraf gegaan. Ongeveer de helft is in het potje blijven steken :( Nu vraag ik me af of de roos nog wel zal groeien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

wortels en groen moeten in evenwicht zijn, daarom zou ik de roos een stukje terugknippen.
dan is er zeker nog hoop voor je roos.
hou de grond de eerste tijd ook licht vochtig, zodat hij makkelijk vocht op kan nemen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zou het wel doen ja, al gaat het misschien ten koste van de bloei.
het belangrijkste is dat de roos zelf het redt.
als je dat erg zonde vind, kan je het ook zo proberen, maar vertroetel je roos dan goed, zodat hij niet droog komt te staan.

Andere antwoorden (4)

ja hij blijft gewoon leven als er nog een stukje wortels aan zitten want die groeien van zelf aan :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb laatst een muntplantje gekocht en gesplitst (gewoon uitelkaar getrokken met wortels en al) om de andere helft aan een vriendin te geven. Blijde delen doen het prima!! Planten kunnen best wat hebben dus jou roos zal het ook overleven ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mij ook wel eens gebeurd, zelfs bij een penwortel. Ik heb uit voorzorg de wond afgedekt met stekpoeder om schadelijke inringers in de wond te weren en toen gewoon geplant. Hij doet het nog steeds prima.
Let wel op dat je rozen diep genoeg plant dus tot het oculatiepunt net onder de grond zit.
Het oculatiepunt is het punt waaruit de takken beginnen.
Wortels groeien gewoon weer aan.
amc
11 jaar geleden
Indien je een deel van de wortels kwijt bent, moet je ook een deel van het groen er af snoeien ( Helft)
Goed water en mest geven en na enkele weken gaat hij weer groeien en later ook weer bloeien.