Welk dier zou het musje in mijn tuin gedood kunnen hebben?

Vanmiddag trof ik bij thuiskomst (rond 1 uur) 3 musjes in mijn tuin, die niet weg konden vliegen. De moeder was in de buurt (zo leek het althans), dus weinig aan de hand. Na een uurtje waren 2 musjes vertrokken, 1 bleef nog urenlang rondstruinen in de tuin. Terwijl ik het beestje 5 minuten eerder nog zag lopen, lag hij nu (rond half 6 vanmiddag) met een opengebeten kop en veel veren rondom hem dood op de stenen. Ik ga er niet vanuit dat een kat het gedaan heeft, had het anders waarschijnlijk wel gezien en er zijn niet echt katten hier in de buurt. Welke vogel (want dat is dan het enige dier die het nog gedaan kan hebben) is waarschijnlijk verantwoordelijk voor deze 'gruweldaad'? Er komen hier eksters, kauwen, meeuwen en koolmezen voor.

Nog een extra tweede vraag: een uur geleden was het beest plotseling weg, er lagen zelfs nauwelijks veren meer. Dat kan nog verklaard worden (regenbui), maar waar is de mus heen? Misschien nu alsnog opgevreten door een kat, of eten die geen dode mussen?

Alvast dank voor uw antwoord(en)!

Weet jij het antwoord?

/2500

Waarschijnlijk een kraai. Kraaien zijn bijzonder slim en vindingrijk. Zo zijn er gevallen bekend van kraaien die noten laten overrijden om bij de inhoud te komen. Ook zijn er minder leuke gevallen bekend waarbij kraaien jonge vogeltjes direct bij het verlaten van het nest, het leren vliegen, worden gedood en opgegeten.

denk een exter......wij wonen in duinpark...en vele kleine vogeltjes heb ik zien sneuvelen door een exter. Zag er ook een vorige week wegvliegen..een exter dus met klein vogeltje nog in zijn bek.......zijn ook eieren rovers. Kat kan ook........maar denk een exter Toegevoegd na 10 minuten: exter moet EKSTER zijn..............

Denk dat een ekster het jong gedood heeft en later terug gekomen is om het musje mee te nemen of een andere ekster heeft hem meegenomen. zijn echt rotvogels,vooral als ze zelf een nest hebben,ze vallen zelfs mijn kat aan.

ja iedereen heeft de mond er vaak van vol, hoe mooi de natuur toch wel niet is, ze vinden het geweldig! Maar ieder voorjaar sneuvelen duizenden jonge vogeltjes in die ' mooie ' natuur. En dat is maar goed ook, alles wat zwak, gebrekkig of ziek in kan niet mee met de rest, helaas. Het musje was al achter gelaten, dus er was al iets mis mee. Dus zijn er weer andere vogels die het als een extraatje zien en helaas het musje uit zijn lijden verlossen. Vogels die dat doen, zijn b.v. vlaamse gaaien, eksters kauwtjes, meeuwen en natuurlijk roofvogels. Misschien heb je de dader gestoord, die later, of anderen, zijn teruggekomen voor de ' buit' . In de natuur gaat niets verloren, geen kruimeltje, geen musje en de veertjes komen wel weer in een of ander nestje, waar weer nieuw kleintjes geboren worden en waarvan zeker de helft 2013 niet zal meemaken. Ja die natuur is geweldig he?

zoals al gezegd, kan het een gaai, kraai of ekster zijn geweest. echter ook een sperwer is een mogelijkheid. sperwers zijn echt de roofvogels van stadstuintjes. verder is het goed mogelijk dat een kat de resten van het musje heeft opgegeten.

In de natuur is de wet van kracht: Eten of gegeten worden. Deze wet is keihard maar de sterksten kunnen alleen maar overleven. Als er jonge vogels uitvliegen dan zullen de sterksten en slimsten een schuilplaats zoeken en overleven en de zwaksten redden het niet. Ze worden een prooi van bijv. katten, kraaien, vlaamse gaaien, roeken,sperwers en andere aaseters. Ook deze dieren hebben honger en moeten hun kostje bijeen zien te krijgen. Er vliegen momenteel zoveel jonge vogels uit en de waarheid is dat de meeste het niet redden, maar er blijven er genoeg over om de natuur toch weer een prachtig aanzien te geven.

Dat kan de Ekster of de Vlaamse Gaai of de Kauw geweest zijn, dat zijn echt geen lieverdjes. Terwijl Merels en Mussen hun nestje bouwen zitten zij al te kijken of er eieren zijn gelegd of dat ze al uit gekomen zijn. Bij je 2e vraag denk ik toch nog aan dezelfde vogels.

Bronnen:
Eigen reactie

Vermoedelijk was het de Ekster. (of kraai, kauwtjes zijn niet zo groot). Wij hebben een Eksterpaar in de tuin, die hebben al vele onuitgebroede eitjes verslonden, het zou me niks verbazen als die Eksters zo nu en dan een musje eten.

Heb je kokmeeuwen in de buurt? Die vreten elkaar nog op dus waarom dan ook niet een musje.

Het is idd de natuur maar als je wilt kun je dingen kopen om die stinkvogels te verwijderen. Genoeg luchtdrukwapens in de winkels voorhanden Is wel vechten tegen de bierkaai, want vogels blijven komen. Zelf wist ik niet eens dat eksters ofzo andere vogels pakten, had zelf aan een kat gedacht daar een vogel wel kan bijten maar niet kauwen. Geen tanden enzo dus als er gevreten is zal het geen vogel zijn denk ik. Misschien wel een fret of zo

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100