Vraagje over radijsjes?

Ik heb zelf wat radijsjes in mijn tuin geplant. De blaadjes zijn behoorlijk groot geworden. Als ik er eentje uithaal, dan is de radijs nog heel klein. Kan ik het dan gewoon weer terugstoppen zodat het verder groeit? Hoe kom ik er anders achter dat ze groot genoeg zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Het beste antwoord

Radijsjes kweken is niet zo makkelijk, omdat de grond vaak te voedselrijk is.
Door te veel aan stikstof in de grond, gaat vooral het blad te hard groeien, dit gaat dan ten koste van het radijsje zelf.
Is de grond armer, dan ontstaat er veel minder blad en is het radijsje zelf goed te zien.

Het radijsje dat groot genoeg is, groeit gedeeltelijk boven de grond uit, dus kan je goed zien wanneer hij goed is.

Radijsjes die je er uit hebt getrokken, kan je niet terug meer planten.
Mogelijk heb je ze ook te dicht gezaaid, ook dan is het moeilijk te zien welke er goed zijn.
Ook is mogelijk dat je te vroeg kijkt welke er goed zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor , prima!

Andere antwoorden (4)

Zover ik het weet kan je ze weer terugstoppen. Als ze klaar zijn zie je dat vanzelf want dan steken de radijsjes boven de grond. Heb t zelf ook gedaan het gaat heel snel met radijsjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer altijd eerst even voorzichtig te graven met mijn vingers tot ik kan zien hoe dik de radijsjes zijn. Dan beschadig je de worteltjes niet en kun je ze gewoon weer toedekken als je ze ze nog niet groot genoeg vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel wat lastiger, door het lostrekken beschadig je ook de kleine haarworteltjes die nodig zijn, je kunt de bovenlaag beter ietsje weghalen, de radijs wordt zichtbaar. Als de radijs niet boven de grond komt uitzichzelf dan zal je toch nog wel even geduld moeten hebben. een paar dagen later en je zult zien hoe snel een radijs kan groeien, de radijs bij mij blijft achter in de groei en het komt denk ik door dit extreem droge voorjaar, dus wat geduld en dan gaat het zeker lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, dat ene radijsje zal nooit meer groot worden. Bij het uit de grond trekken breken de haarworteltjes en daarom zal deze radijs niet meer doorgroeien.
Nu ga je hem inderdaad planten. Volgens mij heb je ze eerdere niet geplant, maar gezaaid.....