Ik heb een Cambydium (Orchidee) deze heeft in December gebloeit maar betekent dit dat ie dan ook alleen maar in December zal bloeien ?

Valt er nog iets te veranderen aan de bloeitijd of staat ie echt alleen maar in December in bloei aangezien deze maar 1 keer per jaar bloeien.

Alstie in bloei staat istie mooi maar dan zit ik voor de rest van het jaar tegen een hoopje bladeren aan te kijken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Deze orchidee bloeit 6 tot 8 weken, ergens in de winterperiode.
De kweker kan in die bloeitijd wel wat sturen, wat vroeger of wat later.
Het is dus goed mogelijk, dat, als je hem weer in bloei kan krijgen, het misschien in januari, of februari is, maar dus nooit in de zomer.
Niet bloeiende orchideeën zien er niet erg fraai uit en dan is het nog een hele tijd voordat het weer kerst is( of later).
Misschien heb je wel een plekje ergens in een slaapkamer, logeer kamer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien wil een liefhebber hem wel hebben?
Deze orchidee kan buiten staan vanaf mei, zet de plant vanaf oktober (als de vorst komt) op een koele, vorstvrije plaats en je kunt weer een rijke bloei verwachten. Dit is een van de minst moeilijke orchideeën (volgens een ervaren orchideeënkweker).
Het hoopje bladeren kan in een statement veranderen door een mooie hoge pot te kopen die de lange lijnen van de bladeren versterkt.
Zeker als je deze orchidee voldoende voeding geeft, kun je jaren plezier hebben van de plant.

Deze plant kan wel degelijk het hele jaar door 'bloeien', koop een mooie namaakorchidee bij de Intratuin, of ga eens naar Luttelgeest en kijk eens bij de orchideeënwinkel of de orchideeënhoeve voor een mooi exemplaar. Kies wel dezelfde bloemvorm, anders staat het niet. Voor een volle 'bloei' kies je 2 of 3 dezelfde stengels uit.