Wat is er met mijn perzikkenboom aan de Hand?

Zaterdag was alles nog normaal en nu zie de bladeren er zeer vreemd uit, zie onderstaande foto's. En eigenlijk kan ik dit zelf oplossen? zijn hier middelen voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Dat ziet eruit als de Perzikkrulziekte, veroorzaakt door een bladschimmel. Direct na het uitlopen van de perzikknoppen vertonen de perzikbladeren een gebobbeld en opgezwollen uiterlijk. Ze zijn misvormd en verkleuren geelgroen tot rood. Later vormt zich een wit laagje op het blad. Bladranden krullen naar binnen. Aangetaste perzikbladeren en vruchtjes sterven af en vallen in juni vroegtijdig af. Einde juni of begin juli kan er aan de kale scheuttoppen hergroei optreden.

De natte bladeren, scheuten en vruchtjes zijn enkel in jonge toestand vatbaar. De overwintering van de schimmel heeft plaats in de knopschubben en op de twijgen. De infectie gebeurt bij het hernemen van de groei in februari of maart. De schimmelsporen spoelen door de regen naar de ontluikende perzikbladeren en deze worden direct geïnfecteerd.

Net voor het uitlopen van de perzikknoppen was het ideale tijdstip om schimmelwerende ofwel plantversterkende middelen te gebruiken geweest.
Licht aangetaste bladeren kunnen best verwijderd worden, voor ze wit worden.
Net na de bladval (of bij 90% bladval) kan ook één of twee keer behandeld worden met schimmelwerende producten. De meeste schimmelsporen op de twijgen en knopschubben worden dan opgeruimd.

Een behandeling met schimmelwerende producten zodra de ziektesymptomen (geelrood krullend perzikblad) zichtbaar zijn is helaas nutteloos! Plantversterkende middelen kunnen helpen om sneller te hergroeien.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, mijn perzik is sinds een week in dezelfde treurige toestand. Dit weekend heb ik heb deze site aandachtig gelezen en ik hoop er wat aan te hebben.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergissing, ik heb deze site bestudeerd: http://www.tuinkrant.com/artikel/fruittuin-krulziekte-op-perzik-en-nectarinebomen-te-voorkomen

Andere antwoorden (1)

Hetzelfde is met mijn perzikboom twee jaar geleden gebeurd. Ik heb toen het advies gekregen om alle bladeren die de krulziekte hebben allemaal af te plukken en direct te verwijderen en niet onder de boom te gooien, maar in een plastic zak te stoppen en met het huisvuil af te voeren. Tevens is mij toen door de man die mij dit advies gaf vertelt dat ik het beste veel knoflook onder de perzikboom kon planten.
Vorig jaar heb ik dus mooie perzikken gehad. En nu heeft de perzikboom weer gebloeid en er hebben nog maar een paar blaadjes de krulziekte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heerlijk een positief verhaal bij zo'n ernstig uitziend verschijnsel