Er zijn eigenlijk 3 groepen Clematissen.

1 De vaste plant Clematis, die knip je ieder jaar bij de grond af en loopt in het voorjaar weer uit.
hoogte van 40 cm. tot 1 m.

2 de kleinbloemige Clematis, die lijken het meest op de bosrank, en kunnen per jaar velen meters groeien.
Het eerste jaar niet zo, maar daarna groeien ze hard en worden uiteindelijk wel 5 m hoog

3 de grootbloemige soorten, deze groeien per jaar na het snoeien 1 tot 1.5 m. en worden meestal tot 2 m. hoog.

Een Clematis wil graag met zijn voet in de schaduw staan en heeft het liefst humusrijke voedzame grond ( b.v.potgrond)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
wat bedoel je met de vaste plant clematis ed?
zowel de klein- als de grootbloemige zijn toch vast?
(als je tenminste niet zo'n winter als de voorgaande hebt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg onbekend, maar er bestaan vaste plant Clematissen.
Die in het voorjaar opnieuw vanuit de grond uitlopen, groeien en bloeien en in het najaar weer afsterven totaan de grond, het is dus een kruidachtig gewas.
De anderen zijn een houtachtig gewas.
De meeste borderplanten zijn dus vaste planten b.v. de bieslook sterft voor de winter helemaal af en overwintert met ondergrondse delen, dus kruidachtig.
De kruidentijm is een dwergstruikje, die niet afsterft, het is dus eigenlijk een heester( tje) , dus houtachtig gewas.
Het is best een verwarrende naam, vaste plant.
Rieneke1
12 jaar geleden
aha, weer wat geleerd ed.
zijn dat soms die bodemkruipende clematissen? plus van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee de vastplant Clematissen, zijn geen klimmers en geen kruipers, wel zijn sommige los van groei, terwijl anderen een bosje vormen.

Andere antwoorden (2)

Je kunt ze elk jaar snoeien tot op 30 cm en dan groeit de clematis datzelfde jaar weer tot 1,5 of 2 meter hoog.

Dus ruim 1 tot ruim 1,5 meter per jaar zeker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder de clematis of bosrank heb je snelle en minder snelle groeiers, dus het verschilt per soort. Vraag advies bij het tuincentrum of de hovenier.