Vier prachtige hortensia's in pot (twee jaar geleden geerfd) vorig jaar in bloei al minder, nu lijken zeker 2 van deze dood (gevroren)? (30/4)

Heb ze vorig jaar gesnoeid (voor de eerste keer), en ze hebben gebloeid, maar minder.
Staan in potten omdat eerdere hortensia's door naaktslakken opgegeten werden !!!

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor alle antwoorden, alle adviezen !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1K

Het beste antwoord

In plant in pot is eigenlijk een noodoplossing.
Kan een plant in de tuin uit de grond halen wat hij nodig heeft, in een pot moet hij maar afwachten wat hij krijgt.
Een hortensia, gaat ieder jaar rijker bloeien en wordt ieder jaar groter.
Wil je het goed doen, neem dan een hele grote bak, zo groot als een cementkuip. ( zijn 60 cm. breed)
Vul deze met een goede potgrond en geef als het kan alleen maar regenwater. ( zit geen kalk in)
Op tijd bemesten met een goede organische mest.
En of je dan wel of niet snoeit, hij zal ieder jaar prachtig gaan bloeien.
Niet gesnoeide hortensia's bloeien ook, alleen zijn de bloemen kleiner.

Staan de planten in een( te ) kleine pot, dan zitten vrijwel alle wortels aan de binnenkant tegen de pot aan geperst, deze wortels bevriezen heel gemakkelijk in een koude winter!!
Dat is nu ook bij die van jou gebeurd
Maar ook water geven is heel vaak een probleem, dat is soms wel twee keer per dag nodig, als de plant slap hangt ben je eigenlijk al te laat.
Komt nog bij dat kraanwater slecht is voor hortensia's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor de antwoord.
is paardenmest goed ? als je zo'n cementkuip neemt, kun je dan 2 of 3 hortensia's er in zetten ? of is zo'n kuip daar niet groot genoeg voor ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 Hortensia is als je het goed doet, na 3 jaar 1m. breed en 1 m. hoog, dus een hele kuip vol.
Je kunt er het eerste jaar wel andere plantjes/ bloemetjes om heen zetten.
Dus 1 per kuip is voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is natuurlijk: dankjewel voor *je* antwoord!
hoe zou ik een hortensia van die 'normale' afmetingen in de tuin/volle grond kunnen bereiken, als er zovéél naaktslakken zijn....? hebben mij al meerdere hortensia's gekost - en bier natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is van ecostyle een slakkenmiddel in de handel dat niet giftig is voor vogels, egels en huisdieren.
Alleen je slakken gaan er van dood.
Werkt prima!
ja zonde van al dat bier!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
top! -ecostyle- dat heb ik op mijn 'lijstje' gezet, dankjewel.
Rieneke1
11 jaar geleden
jodocus, dat middel heet escar-go.
werkt uitstekend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel rieneke, wat een top-naam, die zal ik nooit vergeten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escar-go-fore-ever!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed, die is niet te "Toppen"!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)

Andere antwoorden (2)

als je hortensia snoeit word de bloei het eerste jaar er na altijd minder
Wanneer u alle takken snoeit wordt een jaar bloei overgeslagen. De plant zal dan aankomend jaar niet bloeien maar pas het jaar daarop weer. De omvang van uw Hortensia blijft op deze manier wel beperkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
zie ook http://hortensiasnoeien.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hortensia's zouden rond deze tijd toch al groen blad moeten hebben. In potten zijn ze altijd kwetsbaarder dan in de volle grond, maar zo koud en lang is de winter dit jaar echt niet geweest. Je kan wel controleren of beide planten nog leven: krab met je nagel een beetje schors van een tak. Is het daaronder nog groen, dan leeft de plant nog, en is het een kwestie van afwachten.

En mocht je de hortensia's toch in de volle grond willen zetten, dan zijn zgn. biervallen geschikt om slakken te weren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord.
heb 2 x eerder een hortensia gehad en gelijk in de volle grond gezet. de eerste keer had ik het niet door; de tweede keer wel: heb 103 naaktslakken vermoord (indirect) met schaaltjes met bier die iedere ochtend vol waren...