door een speelinstallatie heb ik nu inkijk in mijn tuin en verlies ik mijn privacy mag dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (1)

Helaas mogen ze dat onder bepaalde voorwaarden vergunningsvrij bouwen:

"Sport- en speeltoestellen kunnen onder bepaalde voorwaarden nog steeds vergunningvrij worden gebouwd. Nieuw is dat sport- en speeltoestellen in de regeling zijn opgesplitst in sport- en speeltoestellen voor uitsluitend particulier gebruik, en die voor niet uitsluitend particulier gebruik. Dat meldt de Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland (VBWTN) op haar site BWTinfo.

Volgens VBWTN staat in artikel 2 lid 11 dat sport- en speeltoestellen voor particulier gebruik vergunningvrij mogen worden geplaatst als deze niet hoger zijn dan 2,5 meter en ze uitsluitend functioneren met behulp van de zwaartekracht of menselijke kracht. Deze mogen dus ook in strijd met het bestemmingsplan 2,5 meter hoog worden, ook al staat in het bestemmingsplan een maximale hoogte van bijvoorbeeld 2 meter voor bouwwerken geen gebouw zijnde.

In de tweede categorie vallen de sport- en speeltoestellen anders dan voor uitsluitend particulier gebruik met een maximale hoogte van 4 meter (ook zonder motor). Deze zijn wel vergunningvrij voor de activiteit bouwen, maar om ze te mogen plaatsen moeten ze wel binnen het bestemmingsplan passen, al dan niet met een omgevingsvergunning om van het bestemmingsplan af te wijken. Het gaat hier dan om sport- en speeltoestellen op een camping of bijvoorbeeld in een speeltuin. Ook gaat het hier om sport- en speeltoestellen op een speelveldje in een wijk, of openbaar park."

Je zou natuurlijk wel kunnen vragen of de schutting hoger opgetrokken wordt of dat er iets gemaakt wordt waardoor de inkijk veel minder wordt naar jouw kant. Dit zou je zelf ook kunnen doen (schutting verhogen) alleen zou het kunnen dat jij daar dan fout zit omdat de meeste gemeenten het verbieden om schuttingen hoger dan 2 m aan te leggen in je achtertuin maar als de buurman akkoord gaat lijkt mij dat geen probleem. Je zou ook een leiboom kunnen plaatsen aan die kant als de kinderen ook jouw huis in kunnen kijken.