Welke appelboom groeit het beste in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
één die in de grond staat!

Het beste antwoord

Vele appelbomen groeien goed hier, maar bedenk wel dat sommige soorten niet zelfbestuivend zijn en dat je daar per se een goede bestuiver voor (in de buurt) moet hebben.
Op deze site kun je appelrassen zoeken op bijvoorbeeld smaak (zoet, zuur) of gebruik (direct eetbaar, moesappel, lang te bewaren enz.): http://www.fruitbomen.net/zoeken/ , maar je kunt ook zoeken op zelfbestuivende appels (waarbij je eigenlijk maar 1 boom nodig hebt, al zijn meerdere vaak toch aan te raden).
Op dezelfde site kun je ook goeie bestuivers bij je geselecteerde appel(s) zoeken: http://www.fruitbomen.net/bestuiving/appels/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (3)

Bekende appelrassen als Elstar, Jonagold en Jonagored worden in Nederland het meest geteeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom de min?
De meest voorkomende appelrassen in Nederland zijn Elstar en Jonagold/Jonagored. Dus dat zullen waarschijnlijk ook de geschiktste soorten zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Vroeger bepaalde de smaak en/ of de houdbaarheid, welke appels er gekweekt werden.
Zo was de Cox al heel lang favoriet.
Maar deze appel moest wel 15 x of meer gespoten worden tegen allerlei aantastingen.
Bij alle nieuwe soorten kijkt men nu niet meer alleen naar de smaak en houdbaarheid, maar vooral of het een makkelijke appelsoort is, die weinig bespoten hoeft te worden, dus zo weinig mogelijk milieubelastend.
Verders bepaalt mede de grondsoort, welke appels het beste groeien, maar ook de zuurgraad van de grond is belangrijk.
Het is dus niet mogelijk om zo maar een naam te noemen.
Ook zijn de onderstammen, (waar de appels op zijn geënt), van belang voor een goede groei, ze bepalen mede of de boom langzaam, normaal of juist snel zal groeien.
Zo zullen er nu enkele tientallen nieuwe appelsoorten, uitstekend groeien in ons land, afhankelijk van de omstandigheden.
Informeer bij een lokale kweker bij jou in de buurt.
dan kan je daar je keuzen maken.