Wat kan een reden zijn dat de Hazelaar zijn bloeitijd van januari tot maart valt?

Opm: De bloemen bloeien eerst en dan pas komen de bladeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Waarom bloeien sneeuwklokjes op het eind van de winter. Waarom zijn er in mei al meikersen en in oktober pas peren? Iedere plant heeft zijn eigen tijd van bloeien en vruchten dragen.
Ik denk dat je daar maar gewoon niet over na moet denken.Alles in de natuur heeft zijn eigen tijd. Soms zijn planten met hun vruchten dienstbaar aan opgroeiende jongen in het nest, aan hongerige vogels voordat ze lange tochten ondernemen als ze naar het zuiden vliegen. Notenbomen zijn beladen met vruchten zodat er dieren in de winter niet omkomen van de honger.

De hazelaar is een naaktbloeier en is voor de bestuiving afhankelijk van de wind. Misschien is dat de reden.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vroegste sneeuwklokjes bloeien al in oktober ;p
Gedurende de ontwikkeling van planten, bomen en struiken in de evolutie, heeft alles wat leeft zich verder aangepast aan de omstandigheden waar ze groeiden.
Veel planten/ bomen/ struiken die nu in ons land groeien, horen hier eigenlijk niet thuis, maar zijn uit die andere landen naar hier gehaald. ( Turkije)
Ook dit heeft invloed op hun bloeitijd!

Een mooi voorbeeld, een jaar of 20 geleden heb ik uit de Alpen Alpenhoefblad meegenomen.
In de alpen, bloeien deze planten direct na het wegsmelten van de sneeuw in het voorjaar ( april- mei)
Echter in ons eigen land is het klimaat totaal anders dan in de alpen, hierdoor raken ze in de war en het Alpenhoefblad bloeit hier ruim voor de kerst!! ( november- december)
Dat is 4 a 5 maanden eerder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden zal wel zijn omdat de bloemen dan meer opvallen voor insecten om ze te bevruchten. Zo heeft ieder plant weer iets anders.