Er zijn wat verschillende mogelijkheden voor een zwemvijver.
Je maakt een grote vijver om in te zwemmen, waarin een pomp staat die het water uit de zwemvijver, door een moeras plantengedeelte heen pompt en dat hierna weer schoon terug loopt naar de zwemvijver.

Je maakt een grote vijver, met langs de kanten een ondiepe strook voor de moerasplanten en het zwemgedeelte 1.50 m. diep.
Hierin staat dus geen pomp, maar de planten en de bacterieën houden het water schoon.
Dit is de meest simpele manier om een zwemvijver te maken.
Indien je een beetje handig bent, kan je dit zelf aanleggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Onderstaande foto's een zwemvijver met strandje en veel planten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bepaalde tijden van het jaar, drijven er wel eens wat losse algen op het water, dat kan je er altijd even afscheppen voor het zwemmen gaan, maar meestal is het water schoon, door gebruik van zwart vijverfolie is in de zomer de watertemperatuur 22 a 23 graden, met blauw folie is dat slechts 18 graden, doordat een deel van de zonnewarmte teruggekaatst wordt door de blauwe kleur.
Lengte vijver 20 m.
Zwemgedeelte 4 m. breed, diepte 1.50 m.
Bij het strandje ga je met drie onderwater treden naar omlaag.