Aan welke planten hebben coloradokevers een grote hekel?

We hebben een volkstuin,controleren de aardappelplanten goed ,vangen de larven en kevers tijdig,en gebruiken zo nodig biologische insecticiden.maar ik wil weten wat voor planten een afschrikkende werking hebben

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor de goede antwoorden,jammer dat ik er maar 1 het beste kan laten zijn wel++

12 jaar geleden
in: Tuin
12.6K

Het beste antwoord

Petunia's, afrikaantjes en Afrikaanse margrieten tussen de aardappels planten zou helpen.
Wissel rijen aardappels en kool met elkaar af, dan vindt de kever de aardappelplanten veel moeilijker.
Daarnaast:
Zorg dat je aardappelplanten niet vol in de wind staan.
Koester spinnen, sommige types (de langpoot) eten de larven. Ook de hooiwagen (spinachtig dier, zo'n bolletje op lange poten) eet ze.
Zorg voor vruchtwisseling zodat je planten zo fit en sterk mogelijk zijn.
Bepaalde wantsen eten ook coloradokeverlarven (zie hier voor een foto: http://www.plantenziektekunde.nl/biologische_bestrijding - helaas geen specifieke verdere info).
Verder lees ik vooral overal tips in de categorie: vang ze zo vroeg mogelijk en controleer de onderkant van de bladeren goed :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat wordt een vrolijke boel op dat aardappelveldje!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet iets :-( Of vangen, of een soort combiteelt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoele meer die Petunia’s, afrikaantjes en Afrikaanse margrieten tussen de aardappels;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik, maar de vraag was: aan welke planten hebben ze een hekel, dus gok ik op iets dat bij/tussen/naast de aardappelplanten kan staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft een vrolijk gezicht;-)

Andere antwoorden (1)

Mogelijk zal brandnetelgier helpen.
Neem een halve emmer brandnetels en vul deze tot boven aan toe met water, laat het een week staan en zeef het.
Nu heb je een vloeistof die je kunt spuiten.
Aan brandnetelgier zit een vervelende vieze lucht, waardoor de aardappelplanten niet meer naar aarappels ruiken en de kevers de aardappels niet meer kunnen vinden.
Ook zitten er stoffen in die het blad sterker maken en de groei bevorderen.

Toegevoegd na 13 uur:
Alle schadelijke insecten in onze groentetuin, moeten het hebben van de geur van de planten.
Ze komen dus puur op de geur af, b.v. de koolvlieg en koolwitje, ruiken de kool al van grote afstand en vliegen er naar toe.
Groenteplanten die door droogte of slechte grond slecht groeien, ruiken extra sterk, dus juist die planten worden aangetast.
Dus hoe beter de planten groeien, hoe minder overlast van schadelijke insecten.
Door er nu brandnetelgier overheen te sproeien, ruiken de planten niet meer zoals ze zouden moeten ruiken en zijn daarom onvindbaar voor de schadelijke insecten.