Kan de aanplantng van enkele honderden boompjes op een klein terrein geleid hebben tot uitputting van de watervoorraad van een plaatseljke waterput?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Al die honderden boompjes geven ook schaduw, waardoor de grond minder uitdroogd.
Al die honderden boompjes houden ook een deel van de wind tegen, waardoor de grond minder uitdroogd.
Al die honderden boompjes hebben natuurlijk ook water nodig, maar halen dat uit het "hang water' in de grond, dus niet uit het grondwater.
pas als het grote bomen zijn, kan het grondwater door de bomen zakken.
Dit voorjaar is er op veel plaatsen 120 tot 140 mm. te weinig neerslag gevallen, hierdoor is het grondwater gaan zakken, dus kan er een put droogvallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als dit een door mensenhanden gemaakt/aangelegde waterput was, met waterdichte wanden, dan niet. Als het een gegraven diepte in het zand was, dan wel.