Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom doet de koolmees bij een vogelhuisje als een specht?

ik heb een vogelhuisje en daar zit een koolmeesje de hele tijd bij het gat te pikken (net zo als een specht)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
24.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ach, als wij zelf een ander huis kopen, gaan de meeste ook verbouwen totdat het een eigen stempel heeft gekregen.
Dat doen koolmeesjes dus ook, ook als gat naar binnen groot genoeg is.
Hierdoor wordt het hun eigen nestkastje.
beetje indruk maken op het vrouwtje hoort er natuurlijk ook bij, maar dat doen mensen dus ook. ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gefeliciteerd met watttt, uh, he, wie, hoe?
Wat mis ik?
Ivana
12 jaar geleden
We hebben 15 extra punten gekregen voor het 3-jarig bestaan van GV. Jij hebt daar veel en goede invulling aan gegeven. Gefeliciteerd ook namens mij!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, jee, gho, krijg nou de hip, nog meer puntjes, nou bedankt voor de goede wensen;-)
he, mijn hele zondag is ineens goed!
Was ie toch al hoor.
Kan je ze ook inruilen voor airmiles?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Barts3cundo, lees het nu pas goed uitbundig GV jubileum
mag het ook wat minder?
Nou nee, nu moet ik ophouden, ben hier een van de allereerste op GV, een van de weinige die er van die tijd nog zijn, dat waren nog eens tijden.
5 vragen op een dag, dan was het druk.
je kon elkaar allemaal, kon soms bijna de antwoorden voorspellen
De "genezende stenen" veroorzaakte de eerste echte grote rel.
Spannend!

Andere antwoorden (5)

de grootte van de opening zal niet naar z'n zin zijn; hij is waarschijnlijk bezig die te vergroten.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
jij ook bart! :)
Ivana
12 jaar geleden
Ja Rieneke, jij ook proficiat. Jij bent ook een van de steunpilaren.
Rieneke1
12 jaar geleden
dank ivana, voor jou geldt hetzelfde :)
Koolmezenzijn van oorsprong holenvogels en ze pikten/hakten dus zelf een hol uit. Nu ze een huisje krijgen doen ze nog steeds hetzelfde. Het heeft dus weinig met de opening van het vlieggat te maken maar wel met een ritueel. Het is een wonder dat ze er geen hersenbeschadiging aan over houden. Van spechten is bekend dat hun schedel er speciaal op is gebouwd, maar van mezen heb ik daarover nog nooit gelezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is misschien de grote van het gat...maaaaar het kan ook iets anders zijn :-)

Wij hebben ook zo'n huisje in de tuin. En ieder jaar hebben wij ook dat er zo'n meesje binnen en buiten zit te "verbouwen" we horen dan altijd een soort geklop.

Er kruipen vaak kleine insectjes in die huisjes. Die zit hij dan op te pikken :-)
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Spechten hakken dikwijls op dorre takken of op een vogelhokje om met het geluid hun territorium uit te zetten
Groetjes : Jan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat van dat ritueel vind ik het meest logisch, zelf dacht ik altijd dat het ook was om de ingang wat ruwer te maken, zodat ie niet uitglijdt bij het landen.......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding