moet ik mijn hekje 10cm verplaatsen?

ik heb aan de zijkant vd voortuin een hekje tegen de tussenmuur en het looppad geplaatst van 50cm hoog.de buurvr.zegt dat de tussenmuur helemaal bij haar hoort ook de 10cm tuin die daarnaast zit terwijl hun pad eindigt ongeveer ih midden vh muurtje. volgens mijn heeft ieder recht op de helft vh muurtje anders had ze het paadje wel breeder gemaakt, maar ze wil dus 10cm zand tussen haar pad en mijn hekje. en dat zand is ook van haar zegt ze. volgens mij baalt ze gewoon dat er ineens een hekje komt want dat was er nooit. ze kan toch haar paadje aan de andere kant breder maken als het haar stoort dat er een hekje tegen haar pad zit nu. of zie ik het verkeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Vooropgesteld: het is meestal beter om dit soort dingen in goed overleg met de buren te bespreken. Ruzie tussen buren kan heel lastig zijn; het is beter om de verhoudingen goed te houden.
Het wordt me trouwens niet duidelijk hoe dat hekje loopt, maar op zichzelf maakt dat niet zoveel uit. Waar het ene erf begint en het andere erf eindigt is in het kadaster te vinden. Soms worden muren, hekken of heggen zo neergezet dat ze over de grens heengaan. Dat gebeurt dan niet altijd met opzet, maar gewoon omdat mensen niet beter weten en er niet bij stilstaan. Of die muur dus van uw buurman is of dat u mede-eigenaar bent, is niet goed te zeggen. De loop van het paadje zegt niet alles.
Mijn advies zou zijn: sta niet op uw rechten, maar probeer met de buurman een oplossing te vinden waar u beiden zich in kunt vinden. En erken dat u dit vantevoren had moeten overleggen.