Hulst of klimop in bebouwde kom, wat is diervriendelijker?

Achter ons huis staat een lange erfafscheiding van de gemeente. Nu wil de gemeente daar of een hulsthaag planten of klimop tegen de erfafscheiding plaatsen. Wat is diervriendelijker (en dan bedoel ik voor de dieren die in het wild leven zoals egeltjes, muisjes etc. dus niet voor honden en katten)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

Je kunt de natuur geen groter plezier doen, dan klimop planten, in oude klimophagen, vind je vaak egeltjes, omdat vooral de oudere planten ook veel oud blad loslaten, dat er tussen blijft liggen, heerlijk voor egeltjes!
De bladeren van de klimop, groeien als dakpannetjes boven elkaar, waardoor binnen in de klimop alles droog blijft.
Als de klimop wat ouder wordt en je laat hem flink groeien, gaat hij ook bloeien en wel diep in de herfst, als vrijwel niets meer bloeit.
Dit trekt weer veel insecten, zelfs de late vlinders.
De giftige klimopbessen, worden na de winter zwart en dus rijp, dan zijn ze niet meer giftig en de enigste bessen voor de vogels in het vroege voorjaar.
Vooral de merels zijn er gek op.
Het trekt ook muizen, vooral spitsmuizen, die insecten vangen tussen de bladeren en er kunnen schuilen.
Vooral in de oudere planten kunnen prima vogels nestelen, die er trouwens ook voedsel kunnen vinden.
Klimop is een must in de tuin natuur.

In een hulst gebeurt aanzienlijk minder, hooguit een vogel die er in nestelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik heb meerdere keren klimop moeten/mogen terugsnoeien.
Zelfs als het nog redelijk dun is, wil je niet weten hoe smerig je ervan wordt en hoeveel beestjes je tegenkomt.
Wordt de laag wat dikker en dat gaat snel, dan kom je al snel vogelnestjes en andere leuke dingen tegen. Sorry eddijst, ik zou het ook liever laten groeien, maar meestal is daar de ruimte niet voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het snoeien/ knippen van een klimop is een ramp voor de knipper zelf.
Er komt een soort stof uit, waar vrijwel iedereen allergisch voor is, op den duur krijg je het gewoon benauwd.
Spuit je het eerst flink nat voordat je begint, is de meeste overlast wel weg.
En ja, het stikt werkelijk van de kleine beestjes, geen idee wat ze er uit( op) vreten.
Jammer als je de ruimte niet hebt, dan zullen ze ook nooit in bloei komen en bessen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige klimopplanten zijn gestekt en komen per definitie nooit in bloei. Ik probeer nu stukje bij beetje mijn niet-bloeiende klimop te vervangen door gestekte wel-bloeiende klimop. Expermenteren maar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, alle klimop kan bloeien.
Ook de gestekte, immers, alle klimop is gestekt.
Maar een Hedera, gaat pas bloeien na velen jaren, als de plant volwassen is geworden, b.v boven op een schutting waar hij al jarenlang niet door kan klimmen, dan gaat zijn blad veranderen naar rond, zonder zuignapjes.
In de natuur gebeurd dit pas boven in de boom, als de klimop stopt met hoger worden,
dan pas maakt hij niet klimmende bloemtakken.
Ook de kwekers hebben dat ontdekt en knipte deze takken er uit en gingen deze enten op de gestekte Hedera, zo ontstond de struikvorm, hedera helix arboretum, het laatste woord betekent "boomvorm"
Het is eigenlijk een Hedera, waar het klimmende stuk tussen uit is.
ga je Hedera stekken, dan zullen de onderste stekken het snelst groeien, maar hoe hoger je gaat hoe minder groei er in de stek zal zitten en hoe sneller hij zal bloeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha. En is er een standaardleeftijd waarop ie gaat bloeien? De klimop hier was na 25 jaar nog vrolijk 'gewoon', terwijl ik met smart wachtte op bloei :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo lang je maar blijft knippen, blijft hij groeien en dus niet bloeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat heb ik nooit gedaan. Tot aan het dak gegroeid, en ook daar geen bloei. Heb ik gewoon eigenwijze klimopjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je een zeer vruchtbare grond hebben,( voor hedera dan) dan duurt het voor planten langer voordat ze volwassen zijn, het tegenovergestelde is er in de natuur ook, als het heel slecht gaat krijg je 'noodbloei' dan bloeit de plant uit noodzaak, omdat hij denkt dood te gaan, fruitboompjes in pot, hebben dat nog al eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm... Vette rivierklei. Dat zou dan weleens de reden kunnen zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet het antwoord waar ik op gehoopt had maar wel een heel duidelijk antwoord. Klimop dus. Vriendelijk dank voor alle antwoorden.

Andere antwoorden (3)

In en onder een haag kunnen vogels en kleine diertjes zich beter verbergen als het nodig is dan in een erfscheiding met wat klimop.
12 jaar geleden
Als het echte hulst is (dus geen schijnhulst) zijn vogels daarin beter beschermd tegen katten als ze nesten bouwen. Je erfafscheiding is bovendien minder moeilijk te onderhouden.
Klimop is een snelgroeiende plant en moet zeker twee keer per jaar zowel in de hoogte als de dikte worden gesnoeid.

Ik denk (weet het bijna zeker) dat zowel de dieren als jijzelf meer gebaat zijn met de hulst.
Ivana
12 jaar geleden
Hulst is een mooie erfafscheiding, zeker als de haag regelmatig gesnoeid wordt. Hulst is een 'schuilboom' voor kleine vogels die zich belaagd voelen. In najaar/winter eten vogels van de hulstbessen.
In klimop zitten veel insecten waar vogels zich tegoed aan kunnen doen. Ook slakken voelen zich er prettig, hoewel ze niet van de klimop eten.