Kan/moet ik mijn peche de vigne boom snoeien?

Onze boom wordt nogal groot en ik kan niet terugvinden of hij gesnoeid mag worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Ja hoor zoals alle fruitbomen kan ook de peche de vigne boom of witte perzik gesnoeid worden. Dit kan in de maand mei. Neem alle scheuten weg die aan de stam onder de laagste tak staan, glad langs de stam.Takken die aan de top afsterven - het zogenaamde insterven (komt bij perziken nogal eens voor - moeten worden teruggesneden tot een gezonde zijscheut of naar buiten wijzende zijtak. Als het hout op de snede een bruine verkleuring vertoont, is de insterving er al in doorgedrongen en moet de tak nog verder worden teruggesneden.

Snoei bij een volgroeide struik alle takken weg die naar de grond gebogen zijn door de zwaarte van veel vruchten. Verwijder ook oudere takken die minder gaan dragen , dat zal de groei van nieuw hout in het hart bevorderen.

Bovenstaande informatie heeft betrekking op het snoeien van een perzikstruik, over een boom heb ik niet direct iets kunnen vinden.

De gevonden onderstaande Belgische site geeft heel veel informatie over het snoeien van perzikbomen en de perioden waarin dit met het beoogde doel het beste kan gebeuren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor dit antwoord. Ik ga het uitproberen volgend jaar.

Andere antwoorden (1)

Een perzik wordt weinig gesnoeid, je kunt hem wel snoeien, wil je dat, dan is de zomer de beste tijd.
Perzikbomen worden in verhouding met appels en peren meestal niet erg oud, het zijn snelle groeiers, maar meestal zal er na een jaar of 10 de groei er uit gaan en vaak gaan ze dan na enige jaren dood.
Jonge perzikken laten zich prima snoeien, maar oudere een stuk moeilijker.