Wie kent de Mollenballen?

Sinds kort heb ik een volkstuintje waar ik begin volgend jaar groente wil verbouwen.Nu zitten er mollen in de tuin en ik hou niet van mollenklemmen.Ik las een artikel over Mollenballen,deze stop je verspreid over de tuin in de grond en schijnen een jaar lang de mollen te verjagen.Heeft iemand ervaring met deze Mollenballen?Of andere molvriendelijke verwijderingstips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Het beste antwoord

MollenBollen van ecostyle:
Deze bloembolletjes verspreiden een geur die door de menselijke reukzin niet of nauwelijks wordt waargenomen. Mollen hebben daarentegen een bijzonder gevoelig reukorgaan en worden door de MollenBollen uit de tuin verjaagd en geweerd.
MollenBollen werken een jaar lang en zijn bijzonder handig in gebruik. Met slechts 9 bloembolletjes beschermt u een oppervlakte van minstens 400m2. Een duidelijke bijsluiter geeft u gedegen plantadvies, zowel voor het verjagen als voor het weren van een mol.
MollenBollen zijn effectief en 100% veilig en bieden een diervriendelijke en ecologisch verantwoorde oplossing voor uw mollenprobleem.

Een ander manieren om de mollen te verjagen, is door stank te verspreiden:
Je kunt dit doen door stukjes knoflook of mottenballen in de molgang te stoppen. Zorg er wel voor dat de gang weer dicht zit, zodat de lucht zich goed kan verspreiden. Ook een zwavel-rookbom is een goede optie. Zorg er wel voor dat de gangen goed dicht zitten, anders zit je zelf ook met de stank.
Je kunt ook gewoon keizerskronen of kruisbladwolfsmelk planten. De bloembollen van de keizerskroon en de wortels van de kruisbladwolfsmelk zorgen voor een bepaalde stank.

Het mollenprobleem kun je ook verhelpen door de mollen te vangen:
Een diervriendelijke manier om mollen te vangen is de vangkooi. Zet de kooi in de gang en als de mol er doorheen probeert te lopen, zal hij dichtklappen. Op deze manier kun je de levende mol ergens anders weer uitzetten. Zorg wel dat je de kooi tijdig controleert, want de mol houdt het niet lang levend vol.

Mollen verjagen door geluid:
Door een fles zonder bodem in de molgang in te graven ontstaat er een fluitend geluid. Wij vinden dit geluid niet fijn, de mol al helemaal niet. Je kunt hetzelfde effect bereiken door een ijzeren stok in de molgang te steken. Klop hier regelmatig op en het zal gaan galmen beneden. Of gebruik een wenskaart! Ken je ze? Die irritante kaarten die een muziekje gaan spelen als je ze opent? Sloop het dingetje
dat de muziek maakt uit de kaart en stop hem onder de grond. Gemiddeld hoort de mol twee maanden lang het melodietje. Hij zou wel gek zijn als hij nu geen ander plekje zoekt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjeetje wat een goede adviezen...kijk..daar kan ik wat mee..dank je wel!

Andere antwoorden (2)

De mol (Talpa europea) is een solitair levende insecteneter. Hij is in Nederland en België niet beschermd. Het is in de tuin eigenlijk een zeer nuttig dier, dat de larven van schadelijke insecten opruimt, en zorgt voor beluchting en drainage van de grond. Maar ja, hij graaft gangen op plekken waar we die soms minder graag zien. Vooral in het voorjaar, als de heren op zoek gaan naar een partner, en eind juni, als dat tot nakomelingen heeft geleid, gaan de mollen aan de wandel. Ze verlaten dan hun territorium, dat al gauw 400 m2 kan beslaan, en kunnen dan met een vaartje van maximaal 15 m per uur flink doorstomen. Het gangenstelsel van een enkele mol kan wel 150 m lang zijn. Mollen hebben geven de voorkeur aan wat lossere, humeuze grond, die rijk is aan wormen en ander bodemleven. Hoe minder obstakels (boomwortels etc.) zich daarin bevinden hoe beter. Kortom, de voorkeur gaat dus onmiskenbaar uit naar uw grasveld.

Hoe kunnen mollen geweerd worden? Ze hebben een fijne neus, die een hekel heeft aan de geur van keizerskroon (Fritillaria imperialis) en de voor mens en dier giftige kruisbladige wolfsmelk (Euphorbia lathyrus). De eerste is een lelieachtig bolgewas, dat in het voorjaar geplant wordt en dan ook algemeen verkrijgbaar is. De tweede is een inheemse tweejarige plant, die het beste ter plekke gezaaid kan worden op een zonnige plek in de tuin. De aanwezigheid van enkele van deze planten zou mollen op een afstand houden. Ook kan er iets in de verse mollengangen gelegd worden dat de mol vindt stinken: snippers knoflook of ajuin, mottenballen, een in terpentine of ammonia vochtig gemaakte of met Eucalyptus-olie besprenkelde doek, of speciale mollenballen (te koop bij tuincentra). Dit moet bij de eerst opkomende molshoop toegepast worden. Is er al een heel gangenstelsel, dan werkt de geurafschrikking minder goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de mollen jaren achtereen terugkomen, kan het de moeite lonen de tuin te omrasteren met fijnmazig volièregaas dat tot op de diepte van het grondwater ingegraven wordt. (Pas op, gewoon kippengaas heeft veel te grove mazen, daar kunnen ze nog zo doorheen). Een zelfde effect zou bereikt kunnen worden door rond de tuin een flinke geul te graven (60 cm diep, 40 cm breed) en die te vullen met vette kleigrond, grind en stenen. Omdat mollen een hekel hebben aan sterk verdichte grond en obstakels zouden de hierbij rechtsomkeer maken.
Mollen ruiken niet alleen goed, hun gehoor is ook prima. Ze hebben een hekel aan hoge, fluitende tonen. Daarom kan het helpen een fles zonder bodem (met de hals naar boven) in de verse mollengang te steken. Bij tuincentra zijn apparaatjes te koop die trillingen veroorzaken die de mol (maar ook veldmuizen en woelratten) niet waarderen. Een vergelijkbaar effect zou bereikt kunnen worden door speelgoed-windmolentjes op metalen prikkers in de gangen te prikken. Als de wind de wieken laat draaien trilt de staander, wat de mol onaangenaam zou vinden. Vangen kan natuurlijk ook. Er zijn speciale vangkooitjes op de markt, die in een verse gang geplaatst kunnen worden. De mol kan dan elders weer vrijgelaten worden. De kooien moeten dan wel minstens iedere 12 uur gecontroleerd worden, omdat de mol niet langer zonder voedsel kan.
Tot zover de diervriendelijke methoden. De mol kan ook gedood worden (tenzij vangen lukt) met behulp van een spade en een emmer. De molshopen worden daartoe vanuit het midden ingedrukt. Als er een molshoop beweegt, loop er dan voorzichtig naar toe. Wacht even tot de mol de hoop weer omhoog duwt, steek de spade in de loopgang, en gooi de grond (met hopelijk de mol erin) omhoog. Als de mol nog leeft kan hij in de emmer, en elders weer uitgezet worden. Mollen kunnen venijnig bijten en zo flinke infecties veroorzaken, dus stevige handschoenen zijn bij deze methode geen overbodige luxe.
Bij tuincentra zijn mollenklemmen en rookpatronen te koop die de mol in de gang doden. Voor het afsteken van de rookpatronen moeten wel alle gangen goed afgesloten worden, anders heeft dit geen effect. De rookpatronen werken op basis van zwavel, en zijn giftig voor mens en (huis)dier.
Tenslotte is in de meeste gemeenten een mollenvanger actief, die beschikt over de nodige ervaring en middelen om de mol te verdrijven of te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Mijn vader plaatste altijd bierflesjes waar de bodem vanafgebroken waren in een molshoop met de tuit omhoog zodat de mol gek werd van het windfluitgeluid, kan dat kloppen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Alslajemelevend... dat het dan een windfluit werd, ja dat kan wel werken ja...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord, maar erg lang.
Misschien was een beknopter antwoord met een verwijzing naar de bron ook een optie geweest?
http://www.appeltern.nl/tuinieren/dieren-in-de-tuin-9.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ruth... Dank je voor de link...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OOOooohh,..dat +je was omdat het zo mooi getyped was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik raak de draad kwijt bij jou uitleg XiniX,maar even zo goed bedankt.
Heel ideaal is een apparaatje dat je in de grond kunt steken en dat trillingen veroorzaakt. Er moeten wel een aantal grote batterijen in, maar de mollen rennen weg en er komen geen molshopen meer.
Werkt beslist uitstekend!

Toegevoegd na 14 minuten:
en nog een linkje met meer van 't zelfde:

http://www.tuinfo.nl/Artikelen/Redactioneel/Problemen/Exit%20Mollenverjager/exit_mollenverjager.htm