waarom werkt paardenmest beter dan gewone mest in de tuin?

sinds mijn vrouw paardenmest bij haar planten gooit, bloeien deze uitbundiger en eerder dan toen zij dat nog niet deed. wat zit er in paardenmest wat je in andere natuurlijke bemesting (compost, al dan niet zelf 'gemaakt') niet vindt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De samenstellingvan paardenmest ten opzichte van stalmest ( koeien) is inderdaad anders.
Echter veel planten hebben liever stalmest dan paardenmest.
Ik denk eerder dat de uitbundige groei te maken heeft met het uitzonderlijke weer dit jaar.
Vorig voorjaar was warm en extreem droog( 3 maanden! )
Dit voorjaar was koel, met regelmatig ruim voldoende regen, dus zeer groeizaam.
Mijn groente tuin b.v. had vorig jaar veel problemen door het veel te warme en droge weer.
Dit jaar doe ik precies het zelfde, gebruik de zelfde mest en alles is wel twee keer zo groot.
zelfgemaakte compost is een prima bodemverbeteraar, maar geen bemesting.
In een mest moeten voldoende stikstof fosfor en kalium zitten, dat zit er in compost, gekocht of zelf gemaakt veel minder.