Laat ze rechtop drogen op een donkere en warme plaats. Professionele droogbloemmakers hebben hiervoor een droogkast. De ideale omgeving voor luchtdrogen is een donkere, warme, schone, stofvrije, goed geventileerde droge ruimte. De meest voorkomende plaat­sen waar deze omstandigheden zich voor­doen zijn buiten droogkasten zolderkamertjes of boilerruimtes.

Maak er per 5 à 10 stuks een bundel van die je met raffia losjes samenbindt. Als de stelen verschillende lengtes hebben sorteer je ze op grootte bij elkaar. De bundels mogen elkaar tijdens het drogen niet raken. Je kunt ze bijvoorbeeld ophangen aan een horizontale draad die je in de droogruimte hebt gespannen.

Gebruik de lisdodden alleen nadat ze volkomen droog zijn geworden, anders is de lisdodde in staat de hele kamer met zaadpluisjes te vervuilen.
Amadea
8 jaar geleden
Wat het drogen betreft heeft Amadea helemaal gelijk.
Wat het voorkomen van pluis betreft deed mijn grootmoeder mij heel lang geleden een goede truc aan de hand:
Licht inspuiten met haarlak en presto geen gepluis in de kamer en de dingen kunnen dan meteen tegen een stootje, let wel een stootje he, niet meteen beginnen ze als hamer te gebruiken want dan pluist de boel alsnog :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De sigaren van de lisdodde, zijn eigenlijk allemaal zaadjes in de vorm van pluisjes.
Indien je de sigaren rijp hebt geplukt, zullen na verloop van tijd ook de pluisjes gaan los komen, daar doe je niets aan, kan je niet tegen houden.
Volgend jaar de sigaren, vroeger in de zomer plukken, dan zijn ze nog niet rijp en zullen niet gaan pluizen.