De tuin bestaat al zo lang mensen zich op een plek gevestigd hebben en begonnen zijn hun akkers te verbouwen. in de westerse wereld zijn we de laatste tijd druk met het mooi inrichten van onze tuin om daar een zitplek ed van te maken. Dat is een luxe die je je kan veroorloven als je voldoende eten verbouwd. Dus ik gok dat na de industriele revolutie de eesrte mensen zijn begonnen met hun eigendomsgrond te gebruiken als gezellig plek om te zijn. Wie precies.. Ik denk niet dat dta een mens is geweest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat waren heeeeeel lang geleden de boeren/verzamelaars... zij gaven met een touwtje aan wat de grens was van hun land en dat van de buurman...
in het oud-germaans heette dat touw 'zaun' en daar komt ons woord tuin vandaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste tuinen zijn denk ik door de monnikken gemaakt : naast groenten verbouwden ze ook kruiden, omdat ze vaak ook voor de lichamelijke gezondheid van mens en dier zorgden, en omdat een klooster (vrijwel) autonoom was. Ook de eerste tuinen bij grote huizen en kastelen waren vaak nog ingericht als groenten/kruidentuinen, maar dan met hele fraaie in vorm gesnoeide heggetjes erop heen. Ik denk dat pas toen de ontdekkingsreizigers vreemde en erg fraaie planten mee begonnen te nemen, het in de mode kwam om ook bloeiende planten en bloemen in tuinen te zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand. Niet bewust bedacht tenminste, dat is gewoon iets dat historisch zo gegroeid is.
Van oudsher, uit de tijd dat mensen zich in kleine groepjes gingen vestigen op nederzettingen (met name na de uitvinding van de landbouw) was het niet meer dan normaal dat je rondom je huis wat grond had om voedsel op te verbouwen.

Later, met de verstedelijking en met name in de industriele revolutie, verdween dat stukje grond langzaam maar zeker, maar op een gegeven moment , ongeveer na de tweede wereldoorlog, is het toch weer vrij bewust en heel langzaam teruggekomen. Denk aan de in die periode gebouwde ' tuindorpen' . Aanvankelijk als klein moestuintje, om naast je karige loon nog wat groente te verbouwen (het volkstuintje voor wie zelf geen eigen grond had stamt ook uit die tijd). Pas later kreeg de tuin de functie die hij voor rijke mensen al langer had : een stuk(je) natuur bij het huis om 'aangenaam in te verpozen' . Een architect die hier een grote rol in heeft gespeeld was J.B Lochem (zie link)

Tuinen als algemeen verschijnsel hebben natuurlijk weer een andere geschiedenis dan dat lapje grond achter het doorsnee rijtjeshuis. (Zie link).

Om precies te weten te komen hoe de ontwikkeling van tuinen is verlopen, hangt dus ook een beetje af van het soort tuin dat je bedoeld; de tuin als kunstuiting of de tuin voor de ' gewone man' .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer het precies begonnen is en bij welke bevolkingsgroep is moeilijk te achterhalen, aangezien een heleboel natuurlijk vergaan zijn, en we alleen van die weten waar bewijs over gevonden is.
Zoals schilderijen in Egyptische graven, met daarop lotusvijvers met symmetrische rijen bomen eromheen; uit 1500 voor Christus. Zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord tuinbouw duidt op de verbouw van groenten en (fruit)bomen.
De tuin is waarschijnlijk ontstaan om louter voedsel te vergaren en waarschijnlijk ook geneeskrachtige- en andere kruiden.
Maar daar zelfs de prehistorische mens zich al kunstzinnig uitte zal men ook toen al planten voor de sier hebben gehouden.
Ook in de bijbel is regelmatig sprake van tuinen (vaak 'hof' genoemd); bekend zijn natuurlijk de hangende tuinen van Babylon.
Ik denk dat tuinen dus zo lang bestaan als mensen zich blijvend op een plaats vestigden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God, de schepper van het heelal.

Lees de Bijbel er op na: Genesis. God schiep de Hof van Eden. Een prachtige grote tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben ik met je eens ,als ik je een plusje kon geven deed ik dat :)
Het woord tuin komt van omtuining.
In het zeeuws is tuin de struiken of hagen die op de erfafscheiding staan.
Als je de tuin moet snoeien moet je dus de haag snoeien.

Heel lang geleden gingen de mensen het veld en bos in om vruchten, zaden, planten en kruiden te zoeken.
Nog later gingen de mensen planten verzamelen en deze werden rondom hun huis geplant, zo ontstonden de eerste kruiden en groente tuinen.

De eerste huisdieren kwamen en dezen moesten ergens beschermd staan, om het stuk grond kwam een omtuining, dat waren stokken, takken, houtstammen, alles in en door elkaar gevlochten, in deze takkenwal gingen vanzelf bramen en struiken groeien onstaan door de vogels die er uitgepoepte zaadjes lieten vallen.

Later werd dat bewust aangeplant en zo ontstonden de hagen rondom een stuk grond.
Langzaam ging het woord omtuining weg en werd de grond binnen de hagen een tuin genoemd.

De tuin is dus ontstaan door huisdieren beschermd te hebben rondom het huis en om kruiden en groente te kweken.
.In de vorige eeuw werden in steeds meer groenten tuinen
bloemen en struiken geplant, later kwam er ook een vijver en terrasjes in en de tuin zoals we die nu kennen was geboren.
Tegenwoordig komen de groentetuintjes enigzinds weer terug omdat zelfgekweekte groenten lekkerder is en gezonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oermens denk ik. Die woonde erin.

Tuin is niet bedacht. Dat is zo gegroeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tuinman he,
wie anders..