Welke paddestoel is dit?

Hij deed mij denken aan de lila melkzwam maar die is zeldzaam dus ik kan het mij niet voorstellen.
Ze staan op een grasveld in groepjes bij elkaar, de ene heeft een rondere vorm dan de andere.

Toegevoegd na 1 uur:
Hoed ca. 10 cm.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe die ook heet hij is prachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad en ze staan 10 meter van mijn huis een heel grasveld vol!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou je deze kunnen eten?Niet proberen hoor ,eerst zeker weten,sommige kun je gewoon eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, aangezien we de grootste moeite hebben deze te determineren ga ik het er niet op wagen... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou jij kunnen nagaan of er specifieke bomen in de buurt staan, zoals eiken, berken etc..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bomen die er stonden zijn een jaar of 2 geleden allemaal omgehaald. Wet het niet meer zeker maar volgens mij waren het lindebomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er eerst bomen stonden en nu opeens paddestoelen verklaart veel. De schimmels ruimen het dode materiaal op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geweldig he ,de natuur doet weer zijn best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ver was ik al ja, er moet daar een heel netwerk aan wortels onder de grond zitten. Altijd prachtig om te zien hoe de natuur werkt!

Het beste antwoord

Op onderstaande link kan je paddestoelen goed determineren. De paddestoel heeft een hoed met plaatjes.

Maar dan missen we nog heel veel infromatie over de grootte en de vorm. Je kunt met de link wel goed zien welke informatie je moet opschrijven. Het heeft weinig zin om plaatjes te vergelijken op Google. De leeftijd van de zwam kan anders zijn en het plaatje er heel anders uitzien, terwijl de soort hetzelfde is. Het is niet voor niets dat mensen vergiftigd worden door het eten van giftige soorten die op eetbare lijken. Alleen door ze te determineren kan je de juiste soort vinden.

Ik kom tot het volgende:

-Plaatjeszwam met witte lamellen
- Hoed diameter: 5-10 cm ?
- Hoed oppervlak: ?
- Hoed vorm: ?
- lamellenkleur: wit?
- lamellen positie:?
- Seizoen: herfst
- Sporenkleur: ?
- Standplaats: op de grond
- Steel ring: Met vaste ring

Zou je deze gegevens wat specifieker kunnen invullen, dan is het minder gokken.

Toegevoegd na 17 uur:
Op: http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?p=39364&sid=ebfbe0e1fb3db9c293699e2243faaad0

Staan zeer veel foto's van paddestoelen. Je kunt daar een account aanmaken en je foto's in het determinatie album zetten. Ik denk dat je op specifieke fora ook meer kans maakt. Ik vind paddestoelen heel mooi, maar weet er ook maar heel weinig vanaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij is het de gele stekelzwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lila melkzwam is platter en ronder, en niet zo veel bij elkaar.
Bijna zeker is het de kruidige melkzwam.
Groeit op rottend hout dat onder de grond zit.
De verse paddestoel ruikt naar kampfer en is eetbaar

Toegevoegd na 1 dag:
Zover als ik heb kunnen vinden is het geen melkzwam, deze hebben allemaal een ring rond de steel.

Toegevoegd na 2 dagen:
Sorry, GEEN ring rond de steel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die heeft toch geen krans? Of is dat geen krans op de foto?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent me voor Som.
Maar ik zal voor de zekerheid morgen even naar de geur gaan snuffelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is zeker een krans, maar dat kan ik op mijn voorbeeld niet zien.
deze lijkt er wel op:Honingzwam
of deze :Gewone Zwavelkop
of deze :Dennenmoorder

mischien als ze het niet zijn dat ie er wel tussen staat.

suc 6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn Portabella Biologische Paddenstoelen.
http://www.portabella-paddenstoelen.nl/

Toegevoegd na 54 minuten:
Sommige portabella's zijn ook eetbaar.
Bij champignon kwekerijen als de kastanje champignonen na he uitdunnen doen ze vocht bij met een apparaat. En de andere dag portabella's. Ik praat uit ervaring. Heb zelf tijdje champignonnen geplukt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zien er echt heel erg anders uit hoor Babyfaced? Ze zijn enor groot, hebben een bolle hoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoek maar op.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Portabella Biologische Paddenstoelen (waar je naar linkt) is een bedrijf, dat veel verschillende soorten paddenstoelen verkoopt. De paddenstoel portabella is in feite een grote kastanjechampignon, inderdaad zoals som zegt met een bolle hoed, en lijkt niet eens op de paddenstoelen van deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt. Mijn excuses. Op mijn mobiel leel alsof ze portabella's waren.
Sorry.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(leek)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan snap ik je reactie ook beter ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me ook wel lastig om te zien, op zo'n klein schermpje van een mobiel!
Misschien de Gymnopilus Junonius, zie afbeelding ?

Toegevoegd na 1 dag:
geef je deze nog een k(r)ans? Phaeolepiota aurae.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die komt er inderdaad heeeel er dicht in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik niet als je de soortnaam intypt op Google. Bij determineren gaat het er niet alleen om welke foto's het beste lijken. Het gaat erom of de kenmerken overeenkomen zoals de plaats waar ze groeien en andere kenmerkende eigenschappen. Foto's zijn nogal bedriegelijk omdat de leeftijd van de paddenstoel ook van belang is. P. Aurea bijvoorbeeld:
http://www.mushroomthejournal.com/bestof/Paurea.html G.Junonius groeit bijvoorbeeld op bomen
http://en.wikipedia.org/wiki/Gymnopilus_junonius
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja goed, maar welke is het dan wel?
Dit zijn vrijwel zeker Schijnridderzwammen of Ridderzwam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die hebben toch geen krans???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat hebben ze niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dir krans maakt het lastig. De schijnridderzwam en melkzwam lijken wel op elkaar. Ik zou denk ik eerst maar eens teruggaan en kijken of er melk uit komt.