Klooven duidt aan, dat na de werking de scheiding blijft bestaan, terwijl klieven onderstelt, dat de vaneengescheiden deelen zich spoedig weer vereenigen; klooven geschiedt daarom alleen met vaste, klieven met vloeibare of luchtvormige stoffen. Klooven ziet meer op het voorwerp, dat de werking ondergaat en duidt dus een doel aan, terwijl klieven meer let op het voorwerp, dat de werking verricht. Men zegt dus: de arbeider klooft het hout; 1°. is de verbreking der deelen blijvend; 2°. hout is een vast lichaam en 3°. het doel der werking is het hout klein te maken. Daarentegen zegt men: het schip klieft de baren, immers 1°. is de verbreking der deelen van voorbijgaanden aard; 2° water is een vloeistof en 3°. het doel is niet het water te scheiden, maar men wil den nadruk leggen op het schip zelf, door aan te duiden, dat het snel vooruitkomt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=kloven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ná het klieven ontstaan doorgaans kloven....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gisteren klieven 100 mensen hout.

vandaag worden er duizend verwacht om het hout te kloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kloven - kloofde - gekloofd
Klieven - kliefde - gekliefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En???? Klieven
Let op: Spelling (deels) uit 1864: [bedrijvend werkwoord] [gelijkvloeiend] (ik kliefde, heb gekliefd), splijten (door een slag); vaneenscheiden; (in de dichtkunde.) de vogel klieft de wolken; het schip klieft de baren; zie KLOVEN.
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01/cali003nie kloven
klieven, scheuren, splijten kappen
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/kloven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"gisteren klieven 100 mensen hout." 'klieven' klopt hier dus niet, omdat het tegenwoordige tijd is.