Ik heb nog wat passievruchten liggen en lijkt me leuk om de pitjes te laten uitkomen. Hoe moet ik dat doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.4K
misslobe
4 jaar geleden
Helaas weet ik niet meer de bron..

Het beste antwoord

neem wat van de zaadjes en leg ze op een stukje keukenrol te drogen [Het beste probeer je de zaden eerst wat te wassen, maar dat is vaak lastig.]. Je kan dan de zaadjes vrij makkelijk van het keukenrol af peuteren, zonder al te veel van het vruchtvlees er aan te hebben.

Vervolgens neem je een potje met potgrond. Stuk de zaadjes daar in, een halve cm onder de grond. Zet het potje op een warme plek waar het zon kan krijgen. Hou de grond vochtig. Je kan een zakje over het potje doen, maar er is een risico dat je dan schimmel krijgt, omdat de zaadjes niet helemaal schoon zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je haalt de pitjes uit de vruchten en probeert ze schoon te spoelen in wat lauw water. Laat ze nu verschillende dagen goed drogen bijv. op een vensterbank boven de verwarming op wat keukenpapier. Als ze goed gedroogd zijn dan kun je ze bewaren tot in februari of maart. Als je dan een platte bak neemt en deze vult met wat potgrond vermengd met wat scherp zand en je legt de zaadjes in deze bak ong. enkele mm onder het zand en enkele cm uit elkaar, dan zullen de zaadjes na twee a drie weken kiemen en uitgroeien tot kleine plantjes. Deze kun je dan verspenen en in wat diepere potjes overbrengen. Zorg er wel voor dat alles goed vochtig en warm blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las laatst (en heb dat ook gedaan) dat je de zaadjes kunt ontdoen van het 'slijmerige' door ze tussen jute-stof te wrijven. Daarna de zaden laten drogen een aantal dagen. En daarna ze in een broeikasje op de vensterbank te zetten op een zonnige plaats waar ze kunnen ontkiemen. Wekt perfect! Wel een erg late reactie maar ik kom hierop omdat ik een vraag had over de passievrucht zelf...