Er is wel degelijk verschil tussen een spade en een schop. Een spade is bedoeld om te spitten, diepe putten graven
terwijl een schop bedoeld is voor het echte schep werk.

Ook in de manier waarom ze gebouwd zijn verschillen ze uiteraard van elkaar, omdat je nu eenmaal voor spitwerk ander materiaal nodig hebt dan schepwerk. Ze lijken echter wel weer veel op elkaar ;-)

Toegevoegd na 7 minuten:
Een schop is dus om mee te graven of te scheppen, heeft een steel en een blad. De schoppen met een ronde onderzijde en iets opstaande randen worden overigens vaak schep genoemd.

Een spade is dus om mee te spitten en heeft vaak een recht blad, al of niet opgelaste dul (die driehoekige aanhechting van steelhouder en blad).
De spade is uitermate geschikt voor verschillende plant- en tuinwerkzaamheden.

Op de eerste foto zie je verschillende soorten schoppen met nummertjes:
1. zandschop, Hollands model,
2. betonschop
3. zandschop, gebogen met zwanenhals steel. zgn. wegwerkersschop.
4. zandschop, half gebogen, iets smaller model
5. zandschop, extra gebogen, hollands model

Op de tweede foto zie je verschillende spades:

1. kleispade, no. 201
2. dulspade, no. 204
3. spade "Westerwolde", no.206.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De spade is een variant op de schep of schop en is zeer geschikt voor het spitten van grond. Een spade heeft een sterk, rechthoekig blad (meestal licht gekromd rond de as in het verlengde van de steel). Een spade is in het verlengde van de steel gemonteerd. De bovenrand van een spade is recht zodat men de voet er op kan plaatsen om meer kracht op het blad uit te oefenen.

Spades hebben geen holling zoals een schep en zijn daardoor minder geschikt om grond mee te verplaatsen, maar prima geschikt om grond mee af te steken. Wie een gat graaft, kan de randen met de spade recht af steken, om daarna de grond met een schep te verplaatsen.

Een schep met een holling, waardoor grond er goed op blijft liggen, wordt gebruikt voor het opscheppen. Men kan er prima grond mee verplaatsen. Om een stuk grond af te steken of om het begin van een kuil te maken is een spade of een schep met een recht blad echter beter geschikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spade: recht blad
Schop: gekromd blad

Zie afbeeldingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Boven een spade, onder een schop.
Met een spade steek je, met een schop schep je.