Hoe komt het dat vogels vetbollen in de winter links laten liggen?

In het voorjaar en najaar wordt er gretig gegeten van de vetbollen die ik in de tuin heb hangen maar in de winter haast niet. Het vreemde is dat bij mijn moeder ze wel de hele winter door gegeten worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8.7K

Antwoorden (6)

Dat komt omdat de natuur momenteel de vogels meer dan genoeg te bieden heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt minder aan de vetbollen en meer aan de omgeving.

Waarschijnlijk is er iemand in de buurt (buurman?) Die "makkelijker" voedsel heeft liggen (pinda's zonnebloempitten enz.)

De vogels moeten bij een vetbol moeite doen om de zaadjes eruit te krijgen. Makkelijker is het om snel een pinda of pit te pakken, deze mee te nemen en op een veilig plaats op te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik jij dezelfde samenstelling van de bol als je moeder? Zo niet, dan zou het aan de inhoud kunnen liggen. Maar als het over de huidige "winter" gaat, dan is de oorzaak dat de vogels nu nog voldoende voedsel kunnen vinden. Omdat niets bevroren is en/of onder sneeuw ligt. Dus ze hebben nog geen behoefte eraan.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet geheel met jou eens. Vogels zijn "lui" en als ze een pinda zien liggen dan pakken ze die eerder dan dat ze wormen gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het zijn dezelfde vetbollen als mijn moeder heeft. ook geldt het niet alleen voor deze winter maar voor alle voorgaande winters ook, dat is het vreemde. feit is wel dat ik midden in een woonwijk woon en mijn moeder aan de bosrand. ik heb altijd gedacht dat het misschien aan het feit ligt dat er in de winter meer aanbod is van voedsel in de buurt.
Zijn jouw vogel-gasten misschien trekvogels, die in het zuiden overwinteren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je vetbollen niet op een goeie plek hangen volgens de wintervogels in jouw tuin.
Daarnaast: vet is krachtvoer. Vogels eten dat graag als ze moeten gaan trekken (in de herfst), of als ze zich rotwerken om hun jongen te voeren (dan eten ze zelf graag van vetbollen en pinda's, en néé, dat voeren ze niet aan hun jongen).
Misschien hebben ze niet genoeg honger nu, of is het vet intussen ranzig geworden, dan eten ze het ook niet meer.
Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld een pindasnoer of -netje ophangt? Eten ze dat voer wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze eten niks van wat ik ophang, pinda's hangen gewoon weg te rotten. het enigste wat een beetje gepikt wordt is strooivoer door duiven en kauwen. het rare is dat de vetbollen die ik achter in de tuin heb hangen wel gegeten wordt door mussen maar mezen die normaal voor in de tuin komen blijven weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd hoor. Misschien ligt het toch echt aan de plek, ze moeten oog kunnen hebben op hun omgeving maar ook snel kunnen wegschieten in een boom of struik. (Als ze echt honger hebben nemen ze meer risico's, maar dat zullen ze nu nog niet doen.)
In elk geval jammer :(
Als de winter echt nog komt dit jaar dan komen de vogels die je verwacht ook echt wel. Momenteel vinden de vogels overal nog voldoende voedsel en hebben ze echt geen trek om bijgevoederd te worden.