Wat is beter, je moestuin in kas of buiten?

Straks met het warme weer begin ik een moestuin. Maar als ik alles buiten doe, dan kun je last krijgen van ziektes en van vogels enz. Maar in kas houden lijkt mij ook wel een beetje te warm. Dus ik weet het even niet meer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.5K

Het beste antwoord

De allerbeste en lekkerste en gezondste groente, komt van buiten!!
Planten horen gewoon buiten te groeien.
Lekker in de zon!
Waarom denk je dat je last krijgt van allerlei ziektes?
En weet je, je hebt nog gelijk ook.
Maar daarom is het nog niet hopeloos om buiten groente te kweken.
Veel, heel veel leren, veel lezen en vragen en natuurlijk ook veel buiten kweken, pas dan kan je leren HOE je groente moet kweken.
De grond moet los, luchtig, vochtig en voedzaam zijn, bijna altijd is extra kalk strooien ook erg belangrijk.
Indien er ook maar iets aan de grond mankeert, gaat het mis.
Wordt de grond te droog, dan krijgen de groente planten een groeistoornis en daarna meestal luis of schieten door!
De grond mag dus nooit uitdrogen.
Sommige soorten groente kunnen elkaar niet verdragen en groeien hierdoor slecht, terwijl andere soorten elkaar positief beïnvloeden.
En zo is er nog heel veel te leren, ook over bemesting!

Nu de kas, denk maar niet dat je van de ziektes af bent als je in de kas gaat kweken, nee hoor, het is vaak nog erger.
Regelmatig is het veel te warm, te koud of te droog.
Maar een kas heeft ook grote voordelen.
Omstreeks deze tijd kan je in de kas al van alles zaaien en planten, met de groente ben je wel 2 maanden vroeger dan buiten!
Ook kan je in de kas dingen voorzaaien en die later buiten uit planten.
Je kunt er perfect tomaten, komkommers, druiven en paprika in kweken en deze kan je oogsten tot ver in oktober.
Een kas is heerlijk om in te werken, zeker als het buiten koud weer is, het is altijd heerlijk licht binnen wat ook goed is voor de mens.
De meeste groente kan je na half mei, veel beter buiten kweken, in de zomer is het zo maar 40 graden in de kas.

Samengevat, een kas is super leuk voor de heel vroege soorten groente te kweken, voor het voorzaaien van groente die latere naar buiten gaan en voor het kweken van bloemen, tomaten enz.
En in de zomer is het buiten beter om groente te kweken.
Dus alletwee doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaja, de kenner! ik klik even op het duimpje dat naar boven wijst :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, dus buiten is toch het beste. Ik moet alleen nog wat over zand weten. Dat wordt misschien mijn volgende vraag.

Andere antwoorden (4)

Je kunt overwegen om een kas van gaas en latten te maken.
Als het koud is er plastic folie of (acryl?)glas over te leggen.
Als het warm is glas eraf. Het gaas houdt de vogels dan wel buiten.
Wat ziektes betreft....die kun je ook in een kas krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super idee!
Het ligt eraan wat je wilt verbouwen.

Mijn vader heeft al jaren een volkstuin en hij verbouwt bijna alles buiten in de volle grond.

Enke kwetsbare dingen, zoals aardbeien, paprika's, pepers en aubergines, doet hij in een half open kas.

Sommige planten zijn gevoelig voor ziektes, zoals de nachtschade soorten, daar moet je een beetje op letten, verder kan bijna alles in de open lucht groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey wat leuk, maar geen 'paniek'

het ligt eraan wat je wil zetten. (boerenkool hoeft niet in een kas bijvoorbeeld)

als je in de volle grond poot kan je met pvc buis bogen zetten om je zaaigoed of jonge plantjes. moet het ontkiemen of is het nog heel erg klein en wat koud doe je er plastic over (transparant uiteraard :)
zodat het lekker warm en vochtig blijft.
is het wat groter dan vervang je het plastic door een net.

wel elke dag kijken of je geen hongerige aasgiertjes er met je oogst vandoor willen gaan en in het net zijn blijven hangen.

ziekten krijg je overal, de lucht die in je kas komt komt namelijk van buiten. steriel kweken in een kas is dus niet mogelijk helaas.
als het in een kas te warm is kan je deze open zetten.

elke groente heeft zijn eigen zaaitijd of tijd dat de stekken de volle grond in kunnen.
je hebt soorten die wat minder eisen stellen en wat makkelijker zijn, maar je hebt ook soorten die 'pietluttig' zijn. keuze genoeg dus!!

je kan binnen zaadjes laten ontkiemen. hier heb je speciale kweekkasjes voor, maar misschien kan je ergens een oud aquarium op de kop tikken wat ook heel goed dienst kan doen al kasje. heb je dan wat uitvallers is het niet zo'n ramp dan wanneer er een stekje dood gaat.

overigens kan een bepaalde combinatie van groenten en bloemen/kruiden ongedierte voorkomen of juist aantrekken. ongedierte kan je ook op een mileu vriendelijke manier verjagen dus je hoeft niet meteen met gif je groenten te lijf te gaan.

maar, er is iemand op GV die hier zeer waarschijnlijk meer over kan vertellen .......EdDijst, waar ben je? :)

succes met je tuintje, en als het allemaal slaagt natuurlijk alvast eet smakelijk!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
idd elke dag kijken of er geen vogels in verstrikt zijn, +
en het net niet! tot op de grond, ivm egels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben nog even bezig:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en hopelijk geen kattepis aan je courgettes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@harmonica
nou jáááá zeg....! :))
mijn katten zijn welopgevoede dieren, en courgettes heb ik niet want boerinneke woont helaas 3 hoog. @ed
nog tijd genoeg hoor :)
de vraagsteller heeft plannen voor als straks het warme weer begint
(dat zal wennen zijn zeg!!!!welke kleur en vorm heeft de zon ook al weer??)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vierkant toch en blauw?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHA, ja zoiets Ed, of zal het door die gele vaten komen met die doodskop erop die ik overal in de tuin vind :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(tsss... je moet gaan slapen euca!!)
@ED ik zit hier over de courgettes te praten, DIE zijn vierkant en blauw,
maar de zon, .....was die niet smaragdgroen en grillig van vorm?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met wie zit je nu snacht's om half drie nu over courgette's te praten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, geen idéé! maar als iedereen slaapt praat ik ook gerust in/tegen mezelf hoor :)
Als je kool in je tuin wilt telen is het bijna niet mogelijk om dit in een kas te doen. Als de zon veel schijnt gaan de kolen veel te hard en wordt het niets. Kolen zoals bloemkool, rode kool, witte kool, savoije kool en andere soorten groeien in een kas veel te snel. Je kunt er buiten wel vliesdoek over spannen om de vlinders en andere ziektebrengers er vanaf te houden. Voorkweken in een kasje is wel mogelijk.
In een kasje kun je het beste tomaten, paprika's, komkommers en padrons of andere pepers kweken en ook druiven bijv.