Welke giftige planten en kruiden komen er in Nederland voor?

Weet ik waar ik vanaf moet blijven in m'n kruidentuintje

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Antwoorden (2)

De bekendste en giftigste planten zijn de zwarte nachtschade (de zwarte bolletjes zijn erg giftig) en het vingerhoedskruid. Ook de taxus is erg giftig.
In de link hieronder nog een mooi rijtje van 10.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn er heel veel, teveel om op te noemen.
De verraderlijkste wat mij betreft is de hondspeterselie (geen peterselie overigens), die nog weleens in tuinen wil opduiken op omgewerkte grond of onder heggen, en die verward kan worden met onschuldige schermbloemigen.
Zie hier voor een omschrijving: http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl&menuentry=soorten&id=1000&tab=beschrijving
Als je zelf dingen zaait/plant, kun je in de gaten houden wat er in je tuin staat. Duikt er naast 10 gelijkvormige planten ineens iets anders op, dan heb jij dat niet gezaaid en moet je dus eerst achterhalen wat het is.

Veel bekende tuinplanten (ook wilde en sierplanten) zijn giftig, denk aan de reuzenberenklauw die brandwonden en allergische reacties kan veroorzaken, maar ook de monnikskap, het vingerhoedskruid, lelietje-van-dalen, alle prunussen die geen officiële eetbare kers zijn, rhododendron, conifeer en ga maar door.
Als je niet weet met welke plant je te maken hebt, dan is het devies: niet eten.

Hier vind je een redelijke lijst: http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/giftig.html
Hier vind je ook links naar Engels- en Duitstalige lijsten: http://www.plantaardigheden.nl/plant/kruidenlijstjes/giftige_planten.htm

Overigens geldt vaak dat dosis en 'vorm' verschil kunnen maken: lijsterbessen rauw eten kan je ziek maken, terwijl ze gekookt eetbaar zijn. Sommige planten moet je rauw niet eten, of alleen in een heel jong stadium. Voor sommige bessen geldt: 1 kun je prima hebben, 3 is teveel. (Ook opletten: wat voor een volwassene geen giftige dosis is, kan voor een kind of een dier dodelijk zijn!)
Wilgenbast bevat de stof die we nu als aspirine gebruiken, prima als pijnstiller, koortsdemper en bloedverdunner, in de juiste dosis. Van wilgenbast zul je niet snel een overdosis naar binnen werken, maar van mooi uitziende bessen kan dat makkelijk, zeker als ze niet alarmerend bitter of zuur smaken.

Zorg dat je je planten leert kennen, kijk op sites om te determineren wat je hebt staan, of bezoek eens een 'ouderwetse' kruidentuin of botanische tuin - hier in Utrecht staan in de Pandhof in het centrum nog steeds de geneeskrachtige kruiden die de monniken kweekten, daar staan bijzonder giftige planten bij (met naambordjes).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus!