Is het voor een boom of struik slecht als je tijdens miezerregen snoeit?

Heb je dan, omdat de snoeiwond niet goed kan drogen, eerder kans op schimmels of ziekten?
Morgen komt er iemand speciaal om te snoeien, tegen betaling en ik vraag me af of dat slim is: er wordt 40% kans op 0.4 mm regen verwacht. Met een wind an 36 km per uur, is stevig. Dus niet kletsnat, maar wel vochtig. Ik denk zelf dat dat niet slim is, dat we t beter kunnen uitstellen, maar is dat ook zo? (nog afgezien van dat het voor de mens minder prettig is, maar dat is nu even bijzaak)

Toegevoegd na 5 dagen:
uiteindelijk was t prachtig weer:-)

Toegevoegd na 5 dagen:
uiteindelijk was t prachtig weer:-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
13K

Het beste antwoord

Er bestaan op het gebied van snoeien heel erg veel onzinverhalen.
Regen of geen regen heeft geen enkele invloed op het snoeiresultaat.
Zelfs al die verhalen over schade bij vorst tijdens het snoeien is bijna altijd onzin.
Bijna alle bomen en struiken kan men zelfs het hele jaar door snoeien, het is zelfs voor de meeste struiken en bomen zo, dat in de zomer snoeien zelfs beter is.

Kijken we naar de natuur, dan is de meeste schade aan bomen met een zware storm en ook dan regent het meestal en ook dan worden bomen en struiken niet ziek er van.
Geeft dus totaal niets.
Wel moet je weten welke struik en boom je wel of niet mag snoeien.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op al die duizenden soorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Ed, Ik dacht dus dat het kwaad kon, maar je hebt gelijk: als t in de natuur geen kwaad kan... Een ding nog: in de natuur heb je de sterkste soorten, geente soorten, wat vruchtboemen en struiken toch meestal zijn, zijn misschien wel gevoeliger? Ik meen toch echt regelmatig te lezen over goed kunnen drogen van wonden. Maar misschien is dat overdreven. In de avond gaat t weer veel meer regenen maar daarna wordt t droog. De Gok maar gewoon wagen en aan de slag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt echt helemaal niets uit!
Ik heb 50 jaar in dit vak gezeten en heb nog nooit schade gezien van snoeien tijdens regen, ook niet tijdens vorst!
Ook niet bij min tien graden!
Vroeger kregen de tuinen in de winter een winterbeurt, dat was de tijd om te snoeien, weer of geen weer.
dat was je werk, je inkomen, dacht je dat ze toen binnen bleven zitten als het een beetje motregende of vroor?
Heel veel struiken en bomen worden vaak volkomen onnodig gesnoeid, daar krijg je wel schade door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed, weer een misverstand de wereld uit. Van het snoeien bij vorst dacht ik idd ook dat het slecht was. Dit geeft wel veel meer mogelijkheden.
Fijn om dit te lezen van een ervaringsdeskundige. Vraag me alleen nog af waar die verhalen dan vandaan komen. 90% zal elkaar wel napraten, zoals ik ook deed, maar ergens moet het toch vandaan komen? Ik ga morgen iig aan de slag:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien je een berk zou snoeien als de sapstroom al op gang is, gaat hij enorm 'lekken ' daardoor 'zou ' de berk erg kunnen verzwakken en zelfs aan dood kunnen gaan, echter als er een keer storm is geweest in febr.- maart, dan waaien- breken er duizende takken van af, echter gaat er geen enkele berk van dood!!!
Het zelfde verhaal met een storm bij vorst, ook dan bij 10 graden onder nul, zal er niets gebeuren met bomen waar takken afgewaaid zijn.
Indien we goed naar de natuur kijken, vinden we daar de meeste antwoorden.
Succes morgen, niet de vlinderstruik al snoeien he!
dat mag pas na half maart.
Er zijn altijd uitzonderingen, ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja, ik wil weer een vlinderstruik! Dat was voor mij altijd een teken dat het voorjaar er nu echt aan kwam, als ik die snoeide. En dat het liefst op een dag dat het al ietsjes warmer en zonniger was :-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja mooi he die vlinderstruik, als het niet te hard vriest, heeft hij de hele winter dat prachtige zilverachtige blad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kreeg als tip: nu inkorten tot plm 1 meter en in t voorjaar verder.
T was een heerlijke zonnige dag en alle fruitbomen en struiken zijn gesnoeid, op de druif na. Dit zou voor kerst moeten, of uiterlijk oud en nieuw. Wat is jouw mening hierover? Ik heb wel een vermoeden, haha.
In januari heb ik veel tijd, liever zou ik het dan doen, net als de rest die nog moet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jouw nuchtere opmerkingen heb ik in mijn achterhoofd, wat het tuinieren wel makkelijker maakt:-)

Andere antwoorden (2)

Het is een beetje afhankelijk van de boom (Is het een geente plant die niet uit onze klimaatzone komt of niet) maar in principe is het geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens regen snoeien kan helemaal geen kwaad. De wond herstelt vanzelf.