wat is de beste en de snelste manier om van oude groente-en bloemenzaden te weten te komen of ze nog kiemkrachtig zijn?

plantenzaden kiemkracht

Toegevoegd na 5 dagen:
Bedankt voor alle antwoorden ++

12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Gewoon enkele zaadjes in een schaaltje tussen vochtig keukenpapier op een warme plaats.

Dan zie je gauw of er nog leven in de zaadjes zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze planten, water geven, verzorgen en wachten. Heel lang wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is in ieder geval de beste, de snelste zou ik niet weten >.<
Gewoon zaaien.
Als je ze opensnijdt voor onderzoek, dan zijn ze niet meer kiemkrachtig.
Als je veel van deze zaden hebt, kan je er b.w.v spreken 50 of 100 zaaien, en afwachten hoeveel er uit komen. Aan de hand van dit gegeven kun je de procentuele kiemkracht bepalen.
12 jaar geleden
Wat wij deden:
In een hoekje van je volkstuin uitzaaien, lekker dicht op elkaar en maar afwachten wat er nog boven komt.
Bedjes maken met de naam van de groente of bloem.
Wordt het iets: uitplanten.
Wordt het niks: pech.

Kun je ook in een bak doen als je een ruimte binnenshuis hebt.

Wat wij nu doen:
Voeren aan de vogels in de tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een warme plaats in een plat bakje met vochtige grond van alles enkele zaadjes nemen, de plaatsen van de zaadjes met een teken of papiertje aangeven en de namen opschrijven en na een of twee weken kijken wat er nog opkomt van deze zaadjes.