Kan ik veilig een vuurkorf aanmaken op mijn dak?

Wij hebben thuis een plat dak bedekt met dakleer. Ik wil graag in een olievat die we op een feest al eens hebben gebruikt als vuurkorf, een vuurtje maken op het dak. Als ik de nodige voorzorgsmaatregelen neem zoals:
- ton verzwaren zodat ie niet omvalt in de wind
- tegels en evt zand onder de ton en op de bodem van de ton leggen tegen schade aan het dakleer
- water in de buurt
Is het op deze manier verantwoord om er met de vuurkorf te gaan zitten? Uiteraard wordt er ook rekening gehouden met de weersomstandigheden. Ook gaat het om een huurhuis, zorgt dit nog voor problemen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Amadea
3 jaar geleden
Bedoel je een dakterras?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
via een ladder kom je bij ons op het dak, dit is al vaker gebruikt om op te chillen enzo maar weet niet of het 'officieel' een dakterras is. er is geen omheining ed
Ritsuka
3 jaar geleden
Kijk eerst eens of het dak wel geschikt is om met meerdere mensen op te 'chillen'
Inekez1
3 jaar geleden
Ik ben het eens met Ritsuka. Klinkt mij als een situatie van plat dak dat niet bedoeld is om veel gewicht te dragen. Het dak zou al beschadigd kunnen raken als je er een stoeltje op zet of als je er met 2 personen tegelijk op loopt. Laat staan meerdere personen, een vuurkorf, extra zand en tegels... De gevolgen zijn niet te overzien als het dak lek raakt, of erger nog als een deel van het dak instort door al het gewicht. Je wil geen brandende vuurkorf die door je plafond naar binnen komt.

Antwoorden (2)

Een olievat kan roodgloeiend worden. Zelfs al leg je een dikke betontegel onder je vat kan de warmte nog doorstralen. Ik zou er van afzien. Het is niet veilig
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Net als in hete en droge zomers is warmte slecht voor het bitumen dak. Het zwarte materiaal absorbeert extra de warmte en kan daardoor uitdrogen en zelfs verbrokkelen. Je zou heel wat isolatie onder je vuurkorf moeten leggen om de warmte veilig tegen te houden. Bedenk ook, dat als er enige schade aan de dakbedekking komt de huurbaas jou aansprakelijk kan stellen en dan praat je over hoge bedragen voor een nieuwe dakbedekking.
NIET doen dus.
Toegevoegd op 08 januari 2021 15:58: afbeelding