Hoe krijg ik luis van mijn vijver lissen weg?

Ik heb luis voor het eerst op mijn lissen die in de vijver staan hoe komt het? En hoe krijg ik ze weg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je bladluis bedoelt.

Je kunt kiezen voor de natuurlijke oplossing:
Zet de natuurlijke vijand van de bladluis uit in je tuin (lieveheersbeestje)

Je kunt kiezen voor de chemische oplossing:
- Bayer Bio-Pyretrex (plantaardige basis pyrethrinen)
- Bayer Decis Plus (werkt super snel en lange nawerking)
- Bayer Provado Multicare en Ultra: (Alleen voor sierplanten, werkt systemisch, 10 tot 12 weken werkzaam)
- ECOstyle Spuzit-R (natuurlijk pyrethrum)
- ECOstyle Plantschoon (kaliumzouten van organische vetzuren)
- ECOstyle Insect-GO spuitbus( kaliumzouten van organische vetzuren)

Je kunt kiezen voor de biologische oplossing:
-Wegspoelen met water. Gewoon de tuinslang met sproeikop erop. Kan wel de nodige moeite kosten, zeker als de bladen plakkerig zijn en de bladluizen zich overal verstoppen. Dit is natuurlijk wel een erg milieuvriendelijke oplossing.

-Brandnetelsap. Brandnetels een aantal dagen, liefst een week, laten trekken in water. Daarna zeven en op de bladeren spuiten(bijvoorbeeld met een plantenspuit of rugspuit) waar luis zit. Dit herhalen om de enkele dagen tot er geen luizen meer zijn.

-Uien in water versnipperen, even laten trekken en dat spuiten.

-Blad van tomatenplanten in water laten trekken en dat spuiten schijnt ook te werken.

-Zeepwater al dan niet met spiritus. Aanbevelolen doseringen gaan van een eetlepel tot 30 gram groene zeep op 1 liter water met een scheutje tot een kopje spiritus. Aanbeveling: probeer het eerst eens met zo min mogelijk zeep en spiritus. Als het niet voldoende helpt kunt u altijd nog de dosering verhogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna alles wat je adviseert, is uitermate giftig voor vijverwater en wat er in leeft!!!!!
Het gaat hier om vijverplanten, geen tuinplanten.
Ivana
12 jaar geleden
Ik zie die hele vijver al opschuimen met die groene zeep. Dat is niet om te lachen!

Andere antwoorden (2)

bij vijverplanten is bijna alles schadelijk voor de kwaliteit van het vijverwater. het veiligste is gewoon afspuiten met water, je vissen eten de luis wel op (als je die in je vijver hebt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volkomen normaal dat dit gebeurt en gewoon niets aan doen, gaat vanzelf weer weg.
Na de eerste flinke vorst sterven de lissen af en gaan ook de luizen dood, ook hoef je niet bang te worden , dat je hele tuin er nu onder komt.
Voor volgend jaar zomer, je lissen wat bijmesten met een handje organische mest ( geen kunstmest!)