Hoe komt het dat in de herfst in Amerika de kleuren van de bomen en struiken zoveel mooier zijn dan hier in Nederland?

Het zijn toch niet de soort struiken of bomen alleen?
Want die kunnen we toch importeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zo vind ik. Indian summer daar is als de herfst hiet. Onze bomen zijn ook prachtig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar heb je gezien dat die kleuren daar mooier zijn? zelf er heen gegaan? of op televisie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in New York (ben nu in NL) maar het is er niet anders dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjah, bij een ander is het gras altijd groener ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@arrasails: op de amerikaanse TV, met NTSC, en dan 'mooie' kleuren? Dat is wel heel bizar :) @hdeknijf: Amerika is nogal groot, het klimaat loopt van canadees koud tot hawaiiaans subtropisch. Zijn werkelijk alle kleuren in dat hele gebied mooier dan die in nederland of heb je het over een 'klein' stukje?
Cryofiel
12 jaar geleden
NTSC? Dat staat toch voor Never The Same Color?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar ik heb het over het gebied tussen Boston en Nashua, wat volgens mij een beetje overeen komt met ons klimaat.

Antwoorden (6)

Het zijn voornamelijk de Esdoorns die daar zeer talrijk zijn en erg mooi verkleuren, komt nog bij de grondsoort en het klimaat.
In ons land zijn het de Beuken die zo mooi zijn ( goudgeel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stokoude Esdoorn in mijn eigen achtertuin kleurt anders ook altijd erg mooi hoor. Vooral als ie helemaal geel straalt tegen de achtergrond van een enorme roodgekleurde prunus. Tis hier net Amerika :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spreek je ook engels tegen ze? :-)
Ja de esdoorns zijn hier natuurlijk ook erg mooi, maar onze bossen bestaan uit geheel andere soorten, dus ook andere kleuren.
Maar in tuinen en parken staan ze natuurlijk wel.
geniet er maar van, over een week is de boom kaal.
De Amerikaanse eiken zijn mijn favorieten.
In mijn omgeving staan ze allebei en hoewel de natuurliefhebbers meer voor de originele nl. vind ik de Amerikaanse kleur in de herfst veel mooier.

Leuke site gevonden.

Toegevoegd na 44 seconden:
Dus 1 is er in ieder geval overgewaaid naar ons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moest deze week in Limburg zijn geweest... ik denk dat we een prachtige herfstweek hadden! Misschien hangt het ook ermee samen dat de zon scheen, waardoor de kleuren beter uitkwamen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was in Wenum Wiesel tegen de Kroondomeinen aan. Ik wil het niet weten dat het nog mooier, nog dieper kan dan zoals ik de herfstkleuren gezien hebt. Eigenlijk zouden er foto`s naast elkaar moeten staan om te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere grondsoorten, meestal beter klimaat in bepaalde delen van Amerika, zo groeit daar de Palm (zand/klei met warmte)

De bomen kleuren daardoor minder :

Warmte

Grondsoort
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft te maken met de drukverdeling boven het land - heb je een tijd stabiel, relatief warm weer, liefst na een korte koude periode, dan zie je net zoals we dit jaar hier zien/zagen dat blad al wel gaat verkleuren, maar nog wel aan de boom (of heester) blijft hangen. Daardoor valt ook op - wederom: wat je nu hier ook ziet - dat er flinke verscheidenheid is.
Als je nu naar een boomrijk gebied gaat, zie je nog groene bomen, gele, oranje, gouden, bruine, kale... Rood is hier vaak voorbehouden aan heesters en uitheemse bomen.
Als het snel koud wordt in de herfst, valt het blad veel eerder. Ook kan een storm nu in één dag alle blad van de bomen vegen.
Vaak zie je in Nederland een herfst die eerder op het laatst beschreven type lijkt (koeler en winderig) dan op het eerst beschreven type (stabiel en warm).
Combineer dat met bomen en heesters die inderdaad anders zijn en je ziet een verschil.

Bomen en heesters kun je best importeren, maar zeg nu zelf: zou jij de kastanjes en eikels willen missen? En alle dieren die daardoor de winter overleven?
Er staan in Nederland heel wat 'exoten' die extra kleur geven, zoals de tupelo ( http://www.stemderbomen.nl/pages/artikelen/art_tupelo.htm ), diverse esdoorns ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Suikeresdoorn ), de Amerikaanse krentenboom ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Amelanchier_lamarckii ), de moeraseik ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Moeraseik ), de Liriodendron ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Liriodendron ), de Ginkgo biloba ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_notenboom ), wilde wingerd ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Wingerd ).
De mix met inheemse bomen en struiken maakt het het mooist vind ik, alle tinten van de regenboog (oké, geen blauwen ;p).