Hoe kom ik af van al die mieren?

Het is nog winter en daarom denk ik nu al na over hoe ik mierenoverlast in de kiem kan smoren. We hadden afgelopen zomer allemaal nesten rondom ons huis (in de tuin, onder de carport en het stenen paadje onder ons raam) en derhalve ook veel overlast. Het klinkt niet aardig, maar ik wil die beesten uitroeien voordat ze overlast gaan veroorzaken.

Wanneer worden mieren weer actief en hoe kan ik ze het effectiefst bestrijden. Ik heb al speciale mierenpoeder (steenpoeder), mierenlokdoosjes en liters kokend water gebruikt, maar de nesten bleven maar komen.

Iemand nog een idee?

Toegevoegd na 3 minuten:
Graag ideeen die op vrij grote schaal toepasbaar zijn. Het gaat niet om 1 nest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Ik durf het bijna niet op te schrijven want ik ben eigenlijk tegen gif maar ik zag mijn terras zakken waar ik bij stond (bij wijze van), en lokdoosjes ed hielpen niet genoeg.

Toen ze ook de weg naar binnen hadden gevonden was de maat vol. Ik gebruik nu zo'n speciale spuitbus waar zo'n rietje bij zit. Dat zet je op de spuitdop en dan kun je IN de nesten spuiten.

Dat doe ik nu, zodra ik de gaten zie verschijnen: spuitje erin en dicht vegen, aan de nieuw ontstane gaten zie ik dan waar ze aandacht zijn ontsnapt.

Ik vind het niet zo fijn maar het reduceert het probleem voor zeker 90%
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super. Waar kun je zoiets kopen? Het is bij ons nl. ook heel erg. Je redt het niet meer met huis-tuin-en-keukenmiddeltjes. Ik houd ook helemaal niet van gif, maar voor de mieren maak ik graag een uitzondering!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zocht ik naar: een effectief middel. Ik heb alle "diervriendelijke" middelen geprobeerd, met onvoldoende resultaat. Dit jaar komen ze de keuken niet meer in en pak ik het bij de bron aan!

Andere antwoorden (5)

1,2 en 5 centjes neerleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan een mierenlokdoosje neerzetten

of toch niet..... hihi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch maar goed mierenpoeder of mierenlokdoosjes (rare naam eigenlijk) gebruiken en langer volhouden?
Zelf laat ik die doosjes een paar weken staan en gebruik ik het poeder 2 tot 3 keer op dezelfde plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regelmatig kokend heet water over die plaatsen gieten waar ze naar boven komen... Vinden ze niet echt fijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is natuurlijk dat ze kennelijk jouw tuin een goeie woonplek vinden, dus je kunt proberen die wat onaantrekkelijker te maken voor de mieren:
goudsbloemen zaaien (wel enkelbloemige, werkt vooral tijdens de bloei), lavendel planten, of wijnruit, of boerenwormkruid.
Een mix maken van poedersuiker en gistpoeder, dat slepen ze mee naar hun nest en daar gaan ze er dood aan.