Ik heb een nieuw vijvertje in de tuin. Ruim een kuub. Ik wil er alvast zuurstofplanten in doen. Waterpest en hoornblad. Kan dit nu nog? (eind okt).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Zuurstofplantjes kun je altijd in je vijver doen. Die leven in het water dus niet van de buitenlucht. Het zijn niet voor niets waterplanten. En daarbij koelt water ook niet zo snel af. Hou het alleen in de gaten als het echt gaat vriezen, dan kun je ze er vantevoren beter weer uithalen. Dus ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inheemse zuurstofplanten zoals b.v. hoornblad, waterpest, krabbescheer, puntkroos en vederkruid, zijn 100% winterhard en hoeven er ook niet uit.
ja hoor dat kan nog prima, het zijn winterharde planten die op de bodem van de vijver overwinteren, je kunt ze er los in gooien. ( flink wat)
Kijk ook of je een emmer water met modder uit een gezonde vijver of sloot kan halen, hier zitten de belangrijke bacterieën in.
Wachten met vis er in uit te zetten tot het voorjaar en liefst geen goudvissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 paar emmers water helpen zeker!!! dat deden wij ook in de vijver (beter dan die potjes gedroogde bacterien en voordeliger) mijn vader dacht altijd dat de vissen het koud kregen ofzo en deed ze voor de winter altijd in een heel groot aquarium op zolder.
de vijver werd in het voorjaar weer klaargemaakt (hele mik eruit, grind spoelen, waterplanten stonden in potten dus werden ook in model gehouden of vervangen (hoe erg kan je zijn?) pomp schoon, vers water erin, nieuwe zuurstof planten (ook uit de sloot) paar emmers water uit de sloot en dan een paar weken wachten voor de vissen er weer in konden. ooit geen geklungel met waterwaarden modder snap ik voor het biologisch evenwicht, maar is de kans op parasieten en andere dingen niet groot als je dit in je vijver gooit?
vooral planaria leeft op de bodem van een sloot, en bloedzuigertjes die je misschien ook opvist? of een poelslakken waar niet iedereen op zit te wachten, eitjes van de vissenvbloedzuiger die je op kan scheppen van de bodem etc. natuurlijk kan je altijd wel parasieten meebrengen ook bij het scheppen van levend voer, maar zoveel mogelijk voorkomen is misschien handiger? welke vissen zou jij aanraden (vijverman Ed) ;-))
is het voor goudvissen te klein omdat je zegt 'liever geen goudvissen'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed vijverwater heeft wel drie jaar nodig om optimaal te zijn, hierna is b.v. het algenprobleem over.
met het ingooien van een zuurstofplant, loop je altijd een risico, parasieten mee te krijgen, maar die kans is heel erg klein .
Als je vissen maar goed gezond zijn.
Met zelf watervlooien scheppen, komen ook altijd parasieten mee, zoals karperluis, maar ver weg de meeste ellende komen mee, via gekochte vissen.!!!!
Kieuwwormen, parasiterende bloedzuigers, ankerwormen enz. komen allemaal uit de groothandel vandaan.!! Gewone bloedzuigers ( platwormen) doen gezonde vissen geen enkel kwaad. Poelslakken zijn zeer nuttig en vreten geen waterplanten!. Voor een klein vijvertje kan je kiezen uit :
Stekelbaarsjes.
Vetjes ( dwergvoorn)
Bittervoorn.
Goudelritsen. ( meest geschikt)
Rozette ( goudvoorn)
En geen vissen! ( allerbeste)
Ja kan moet eigenlijk zoveel mogelijk los erin of met een steen naar de bodem.Als je er volgend jaar vissen in wil zetten is de goudelrits een mooi visje.Lijkt op de winde zelfde eigenschappen maar blijft klein 2/3 cm.Dat kan je van de andere vijver vissen niet zeggen die groeien maar door dus daarom niet zo geschikt in je vijvertje.