Bestaan er muis vrije compostvaten?

Wij hebben een compostvat, afgelopen winter toen het koud was, zag ik een muis in mijn compostvat, ze graven buiten het vat een holletje en komen zo in het compostvat,
bestaan er compostvaten die beter af geschermd zijn voor muizen? Wie heeft er ervaring mee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Het beste antwoord

Een compostvat (althans de binnenkant) moet in verbinding staan met de buitenlucht anders kan het vat binnenin niet optimaal functioneren. Als je nu geregeld zorgt dat het materiaal in het compostvat goed vochtig is, dan zullen de muizen er weinig zin in hebben om daar te verblijven. In mijn volkstuin heb ik twee plastic compostvaten staan, die heel goed functioneren. Om de 14 dagen gooi ik bovenin een hele gieter met regenwater. Muizen heb ik er nog nooit in gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor Uw reactie,ik zal er voortaan op letten dat de compostvat goed vochtig is.

Andere antwoorden (1)

Mogelijk heb je spitsmuizen, die eten insecten en zijn uitermate nuttig in je tuin, het zijn tevens beschermde diertjes.
Maar ook al zou het de veldmuis zijn, je hebt er geen schade van, ook veroorzaakt de compostbak geen muizenoverlast, als je er tenminste geen voedselresten op gooit.
Wil je je compostvat afdichten tegen muizen, neem dan heel fijn gaas hiervoor, maar bedenk waar het topje van je pink doorheen kan, kan er ook een muis doorheen.
Volkomen dichte ,muisvrije ,compostbakken bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice Ed! +1 (het lijkt mij overigens wel gezellig zo'n muisje in een compostvat, als het maar niet zo vrij is om naar binnen te lopen in huis) :)