Ijsvogel gespot?

Ik liep met mijn hond bij een beekje en er kwam een op het eerst ogende grote insect aangevlogen, hij dook vervolgens een seconde of twee wat astruiken aan de kant van het water in en vloog toen op een meter of twee voorbij en zag een helder blauwe reflectie op de rug. De vleugels sloegen heel erg snel, in verglijking met een kolibrie en was ongeveer zo groot als mijn hand. Het had ook iets wits in zijn bek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat blauw is echt de 'verrader', want - tenzij ze stilzitten - zie je meestal alleen die knalblauwe schicht voorbijkomen ;-)

Antwoorden (3)

Het kan best dat je een IJsvogel gespot hebt, het is nu de perfecte tijd voor die vogeltjes. Volgende keer foto maken, leuk

Dag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal inderdaad een ijsvogel zijn geweest maar dat is niets zeldzaams hoor er leven er hier zeer veel en je ziet ze wel vaker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op basis van je beschrijving denk ik dat je idd een ijsvogel hebt gezien, met een (wit)visje in de snavel.
ze zijn niet zo groot als je hand, maar wel als je vuist, mss bedoel je dat?
het zijn prachtige vogeltjes, die het helaas met strenge winters erg zwaar hebben.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja idd, ongeveer zo groot als mijn vuist, ik vond het er echt prachtig uitzien met dat felle blauw! Jammer dat ze het zo moeilijk hebben in de winter...
Rieneke1
12 jaar geleden
hier zie je ze minder en minder na de afgelopen winters.
ze eten alleen visjes uit heldere beekjes, en ze hebben speciale oevers nodig om te kunnen nestelen.
ik vind ze ook prachtig, het lijken wel tropenvogeltjes :)