Wanneer worden de eerste wilde huismuizen weer actief? (welke maand)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Antwoorden (3)

Huismuizen zijn altijd actief, alleen het krijgen van jongen is vooral iets voor in de zomer, nu worden het er alleen maar minder, door katten, ouderdom, ziektes enz.
Bij onze parkieten en kippen ( buiten) zie ik ze( huismuizen) nog steeds, maar veel minder dan in de zomer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
de minkukels zijn weer wakker hoor.
je antwoord klopt als een bus, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ze hebben nooit geslapen, alleen rustig aangedaan.
Rieneke1
12 jaar geleden
het zijn net muizen!
relmuizen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als huismuizen een veilige plek hebben waar ze voldoende voedsel hebben, dan krijgen ze het hele jaar door jongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zeer belangrijke regel in de natuur is.... de hoeveelheid voedsel, bepaalt de aantallen van de soort.....
Maar dan blijft het toch vreemd, dat er in de winter, veel minder huismuizen zijn, dan in de zomer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op sommige plekken is dat ook beslist niet zo.
Net zoals dat geldt voor veldmuizen (geen gewone muis maar een woelmuizensoort), je wilt niet weten hoeveel jongen ik de afgelopen maanden binnengekregen heb dankzij mijn muizen- en rattenvangers... Dat aantal is niets lager dan in de zomer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn veldmuizen de muizen met een wit buikje?
Kort gedrongen, die zie ik in het park wel eens liggen, gevangen door katten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veldmuizen herken je vooral aan het feit dat ze geen oortjes lijken te hebben, een kort staartje en een stompe snuit. Katten eten ze vaak niet op, de (ruige) vacht schijnt een stofje te bevatten dat ze niet lekker doet smaken.
Bij een gedrongen muis met een lichte buik denk ik eerder aan een bosmuis, meer een bolletje met een staart die zo lang kan zijn als zijzelf, en duidelijk zichtbare oortjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Hippo, dat zal het zijn, een bosmuis, prachtig beestje, net een dwerghamstertje.
De katten lusten deze ook niet, anders zou ik ze niet dood vinden en ze zijn zichtbaar uiterlijk onbeschadigd.
De voortplanting van wilde huismuizen, die binnen leven, geschiedt gedurende het volledige kalenderjaar. Buiten levende muizen planten zich van april tot en met september voort. De(ze) activiteiten stoppen dus feitelijk nooit. Wanneer is deze muizensoort bijzonder actief ? Dus wanneer kunt u de muizen zelf zien ? Vooral in de nacht zijn muizen actief, met pieken in de schemerperiode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vorige week was er bij mij eentje heel actief de binnenkant van een van mijn papiermache projecten aan het opvreten!

Ik hoorde het knagen waar ik bij stond.

Actief en brutaal in februari.